Veel juridische haken en ogen aan HNW
- 28 jun., 2013
- Financieel & Juridisch
- Bron: BW7 Arbeidsjuristen
Het Nieuwe Werken gaat niet alleen over de inrichting van een kantoor of de aanschaf van nieuwe laptops. Rond het thema spelen vele arbeidsrechtelijke vragen. Hoe is het met de zorgplicht gesteld als werknemers thuis werken?
Geldt de Arbowetgeving en de Arbeidstijdenwet onverkort? Elly Huijs van BW7 Arbeidsjuristen voor ondernemers houdt zich daar samen met haar collega's dagelijks mee bezig.
Bijeenkomst rondom Het Nieuwe Werken
"We hebben begin deze maand een bijeenkomst gehouden voor ondernemers rondom Het Nieuwe Werken", vertelt arbeidsjuriste Elly Huijs. "De arbeidsmarkt flexibiliseert steeds meer. Het werk wordt anders georganiseerd. Dat kan uitstekende werkconcepten opleveren, maar er zijn veel arbeidsjuridische kanttekeningen bij te plaatsen. Een voorbeeld is aansprakelijkheid. Is de werkgever aansprakelijk voor de thuiswerkplek van de werknemer? Tijdens onze bijeenkomst bleek dat er bij ondernemers veel onduidelijk-heden zijn over arbeidstijden en woon-werkverkeer of werk-werkverkeer bij thuiswerk."
"Een werkgever is aansprakelijk voor schade tijdens het werken als de werknemer daar iets oploopt. De werkgever heeft een zorgplicht. Maar hoe zit dat met de thuiswerkplek? Daar heeft de werkgever minder invloed op. Zo zijn er vele lastige kwesties waar ondernemers goed naar moeten kijken en zich goed over moeten laten informeren. Het is zaak dat ze in ieder geval goed moeten opletten dat de werkomstandigheden ook op flexplekken goed zijn."
In de praktijk
Huijs merkt dagelijks met haar collega's dat Het Nieuwe Werken in de praktijk voor veel onduidelijkheid zorgt. Veel werkgevers weten bovendien niet waar zij met hun juridische vragen laagdrempelig terecht kunnen. Huijs: "Mede daarom heeft Wissenraet Van Spaendonck het initiatief genomen om BW7 Arbeidsjuristen op te richten. BW7 is praktisch en toegankelijk, een abonnement kost 20 euro per maand. Wij hebben een online kennisbank met veel informatie over uiteenlopende arbeidsjuridische onderwerpen en antwoorden op veelgestelde vragen. Hiermee kan een ondernemer of HR-adviseur 24/7 praktisch en gedegen advies inwinnen.
Daarnaast worden abonnees middels de nieuwsbrief van BW7 op de hoogte gehouden van recente ontwikkelingen op arbeidsjuridisch vlak en kunnen ze met individuele vragen onze helpdesk bellen. Wij benadrukken hiermee ons preventieve karakter: te allen tijde advies, dus ook vóór het nemen van bepaalde beslissingen, bijvoorbeeld bij het opstellen van contracten. Hiermee helpt BW7 arbeidsjuridische problemen te voorkomen."
Bijeenkomst Social media en arbeidsrecht
"Veel vragen die bij onze helpdesk binnenkomen, gaan over ziek zijn, vakantiedagen en ga zo maar door. Ook disfunctioneren en dossieropbouw komen vaak aan bod. Daarom organiseren we ook regelmatig informatieve bijeenkomsten voor ondernemers zoals we deze maand hadden over Het Nieuwe Werken. Op 19 september hebben we sprekers over Social media en arbeidsrecht. Hoe ga je bijvoorbeeld om met ex-werknemers die via de social media contacten leggen met jouw zakelijke relaties. Dat zijn kwesties die we in deze tijden regelmatig tegenkomen."
Meer informatie over BW7 ARBEIDSJURISTEN VOOR ONDERNEMERS:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!