Verantwoordelijkheid overdragen en betrokkenheid creëren, hoe doe je dat toch?
- 4 apr., 2011
- Zakelijke dienstverlening
- Bron: Dingerdis Customer Care
OndernemersTip: Verantwoordelijkheid en betrokkenheid
Verantwoordelijkheid is net als een stukje plakband. Het blijft aan je plakken en gaat niet van je handen.
Managers weten als geen ander dat betrokkenheid voor mensen de brandstof is voor motivatie. Hoe komt het dan dat managers meer betrokkenheid lijken te vertonen dan veel medewerkers. Ze zijn zo betrokken dat ze ’s avonds mails doornemen en op zondagochtend alvast de week voorbereiden, een rapport schrijven of een idee uitwerken. Medewerkers lijken na werktijd geen zorgen meer te hebben over het werk.
Hoe lukt het werknemers om steeds opnieuw de manager voor hun karretje te spannen? De manager moet ze alles vertellen en de beslissingen nemen, waardoor de manager de verantwoordelijkheid naar zich toetrekt en het hardst werkt?
De crux zit hem in de plakfactor van verantwoordelijkheid. Het gaat mis bij de overdracht van de actie. Wanneer iemand bij je komt met een vraag dan reageer je bijna instinctief en geef je toestemming. Als manager heb jij dan de beslissing genomen en blijf je zelf verantwoordelijk.
Zeg geen ‘ja’ of ‘nee’ meer. Laat de ander zelf een beslissing nemen. Vraag: ‘wat ga je doen’ of ‘wat houd je tegen’? Geef aan dat jouw toestemming niet nodig is. Stel voor dat je op de hoogte wordt gehouden van het verloop. Let eens op het gezicht van de ander. Dat zal betrokkenheid en soms zelf een beetje zorg uitstralen. Er kan niet meer naar een ander gewezen worden als het fout gaat.
Als je nu naar huis gaat zit er geen aapje mee op je schouder. Het aapje van verantwoordelijkheid is verplaatst naar de schouder van je medewerker.
Laat ik eindigen door te concluderen dat er maar één nadeel is. Wat doe je met je overgebleven tijd als iedereen harder werkt?
Ronald Dingerdis, www.dcenc.nl
Meer informatie over DINGERDIS CUSTOMER CARE:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel