Verkeer naar Zeeuws Vlaanderen verdubbeld door tunnel
- 17 jan., 2014
- Logistiek & Vervoer
- Bron: N.V. Westerscheldetunnel
Op 14 maart 2013 vierde de Westerscheldetunnel haar 10-jarig jubileum. De opening in 2003 heeft een aanzienlijke invloed gehad op de vervoersstromen in Zeeland.
Ten tijde van de veerboten werden dagelijks zo’n 8.000 voertuigen overgezet. In 2013 reisden dagelijks gemiddeld 16.072 voertuigen via de Westerscheldetunnel. Op 26 april maakten zelfs 24.846 passanten gebruik van deze tunnel. Dit staat te boek als drukste dag ooit.
Stijging in 2013
Daalde het aantal passages in 2012 nog met 0,6%, in 2013 is met 5.866.230 passages een groei van 1,4% gerealiseerd. De meeste passages (85,8%) waren met een personenauto. Dit is een stijging van 3,2% ten opzichte van 2012. Het aantal vrachtwagens dat passeerde, daalt met 3,6% in vergelijking met het jaar ervoor. Bijna 70% van de passages is in 2013 afgerekend met de t-tag.
Geen prijsstijging
Door een succesvolle aanbesteding zijn de onderhoudskosten voor de komende twintig jaar aanzienlijk gunstiger uitgevallen dan was voorzien. Dit financiële voordeel is omgezet in het voordeel van de klant, zoals passend is voor de moeilijke economische tijd die ook de Zeeuwse economie doormaakt. De tarieven zijn in 2013 niet verhoogd en zullen ook de komende twee jaar op het niveau van 2012 blijven.
Hoge beschikbaarheid
De beschikbaarheid van de Westerscheldetunnel, waarbij zonder beperkingen beide buizen volledig beschikbaar waren voor het verkeer, komt voor 2013 uit op 98,2%. Een mooi resultaat waarbij wel moet worden aangetekend dat er afgelopen jaar een aantal serieuze incidenten hebben plaatsgevonden, zoals een ernstige kopstaartbotsing in de Westbuis en een zwaar eenzijdig ongeval op het Tolplein.
Incidenten in het verkeer zijn, alle veiligheidsmaatregelen ten spijt, nooit volledig te voorkomen. Als organisatie probeert de N.V. Westerscheldetunnel er met betrouwbare systemen, de juiste protocollen en actuele trainingen zo goed mogelijk op voorbereid te zijn.
Communicatie
Met name niet geplande stremmingen vormen voor klanten een onzekere factor in het reizen. De communicatie daarover blijft van groot belang. De klant kan er dan rekening mee houden tijdens de reis, of vooraf op het moment van inplannen. Naast Twitterberichten worden ook SMS- en e-mailalerts ingezet. Ook wordt de verkeersinformatie aangeboden via een app voor smartphones. Het aantal abonnees nam voor alle communicatiemiddelen toe in 2013. Het aantal gebruikers van de WSTVerkeer app steeg het meest. Ultimo 2013 waren dat er bijna 4.000: een verdubbeling ten opzichte van 2012.
Meer informatie over N.V. WESTERSCHELDETUNNEL:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!