INFO INSTRUMENTS B.V.

Logo INFO INSTRUMENTS B.V.

Hazeldonk 6521
4836 LD Breda

Tel. (076) 596 11 40

E-mail: info@info-instruments.com
Website: www.info-instruments.com

Info Instruments

De helpende hand bij digitale registratie in de transportwereld 

Aan de hand van data die ze verkrijgt met het softwareprogramma Tisweb treedt Info Instruments uit Breda op als adviseur in de transportwereld. Ze levert digitale tachografen en is verantwoordelijk voor het versturen, analyseren en begeleiden van data van chauffeurs en hun voertuigen.

Doel van Info Instruments is het risico op ontbrekende data minimaliseren. Ontbrekende data kost een transportbedrijf 4400 euro per dag, met een maximum van 90 dagen. Het bedrijf wil dat voorkomen, door transportbedrijven over de juiste apparatuur te laten beschikken en niet in de laatste plaats door het opleiden van chauffeurs.

Binnen 14 dagen reageren

Ligt er een boete op de deurmat van de klant, dan dient binnen veertien dagen data aangeleverd te worden waarmee de boete kan worden voorkomen. De ontbrekende data van het voertuig kan Info Instruments meestal nog uit de tachograaf halen, echter de data van de chauffeur is niet terug te halen. Info Instruments licht daarom ook toe op welke manier boetes voorkomen kunnen worden door personeel hier op de juiste manier op te sturen.

Onjuiste manuele invoer 

Onwetendheid van de chauffeur. Dat ziet directeur kees Konings sinds de omslag naar het digitale tijdperk als de grootste oorzaak van opgelegde boetes. De manuele invoer is in zestig procent van de gevallen niet juist. Het simpelweg op de knop ‘OK’ drukken ligt daar in veel van de gevallen aan ten grondslag. Gebeurt dat bijvoorbeeld na het weekend, dan is het systeem in de veronderstelling dat de chauffeur zojuist 48 uur aan een stuk heeft gewerkt. 

Oefenen in nagebootste instructieruimte

Met haar CCV trainingen ( welke mee telen voor 7 uur) voor chauffeurs wil Info Instruments deze en andere soort fouten voorkomen. Hierbij wordt niets aan het toeval overgelaten, want deelnemers aan de cursussen mogen plaatsnemen in een instructieruimte waar het display van de vrachtwagen is nagebootst. In acht demokasten staan tachografen die over precies dezelfde functies beschikken als de tachografen in de vrachtwagencabine. Hier mogen chauffeurs een dag oefenen met het gebruik van de software. 

Richtlijnen 

Tijdens de training bespreken de cursusleiders ook de richtlijnen waaraan de chauffeurs moeten voldoen in hun werk. Richtlijnen waarover in de meeste gevallen al wel is gesproken, maar die vaak niet helder genoeg zijn voor de juiste naleving ervan. 

Bespreken van anonieme resultaten

Essentieel onderdeel van de training is het anoniem bespreken van de Rij en rust tijden gegevens die de cursisten op deze dag aanleveren vanaf hun bestuurderskaart. De meest voorkomende fouten van de deelnemers worden aan het einde van de dag besproken, waaruit bijvoorbeeld een top tien van overtredingen kan worden samengesteld, uiteraard wordt besproken hoe deze overtredingen kunnen worden voorkomen.

Bestuurderskaart

Na 900 handelingen wordt een chauffeurskaart overschreden en dat is precies de reden dat Info Instruments altijd adviseert deze kaart wekelijks uit te lezen. Transportbedrijven krijgen indien ze gebruik maken van een GPRS remote download systeem via de software van Info Instruments op het juiste moment signalen binnen, die aangeven dat data ontbreekt. Een reden voor het transportbedrijf het signaal op te lossen of met Info Instruments contact op te nemen. Info Instruments noemt dit het zogenaamde ontzorg pakket welke bestaat uit: remote downloaden van de tachograaf data, hosten van het dataverkeer, implementeren in het software programma.

Tachograaf 4.0

Info Instruments is al volop aan het anticiperen op een nieuwe wijziging in de tachograaf wet. In de loop van 2019 dienen alle nieuw geleverde vrachtwagens te beschikken over de tachograaf 4.0, die is uitgerust met een GPS-signaal. De vernieuwde tachograaf noteert voortaan ook de plaatsen waarop de chauffeur rust heeft gepakt. Daarnaast zijn politie-eenheden met deze nieuwe versie in staat om rechtstreeks informatie uit een tachograaf te downloaden, wanneer ze achter een vrachtwagen rijden. De tweehonderd werkplaatsen welke gebruik maken van de ijkapparatuur voor tachografen geleverd door Info Instruments, moeten hierop zich voorbereiden. Dit betekend dat ze nieuwe apparatuur moeten aanschaffen en de medewerkers getraind moeten worden om vanaf Juni 2019 aan de wet willen voldoen.