REMACO MULTIMEDIA ZEELAND
Smithweg 1.02
4462 HC Goes
Tel. (0113) 251113
E-mail: remaco@zeelandnet.nl
Website: www.remaco.nl
Remaco Multimedia uit Goes benut alle audiovisuele middelen voor klantbeleving
Als pionier voorop blijven lopen in de markt. Dat doel stelt Paul Colijn zich, als eigenaar van het audiovisuele bedrijf Remaco Multimedia uit Goes. “We zijn altijd op zoek naar nieuwe wegen om een boodschap van a naar b over te brengen.”
De onderscheidende kracht van Remaco Multimedia zit hem in het leveren van aanverwante producten, waarbij ze haar klanten voorziet van een goed (marketing) advies. Een film realiseren voor de juiste doelgroep, daar komt het op aan anders is het weggegooid geld.
Ook voor de hardware levert Remaco Multimedia professionele ondersteuning. Dat gaat onder meer om geluidsinstallaties, Narrow Casting systemen, beamers en producten op het gebied van virtual reality. Met speciale camera’s worden films in 3D opgenomen.
Virtual reality
Enthousiast vertelt eigenaar Colijn: “In Engeland maakten we onlangs een film voor een klant die interactieve waterglijbanen realiseert. Via touch screens komen tijdens de rit door zo’n waterglijbaan licht- en beeldeffecten voorbij. Ook beland je in een tube waar waterprojecties te zien zijn.”.
Het resulteerde in een visuele glijbaanrit die, met een virtual reality bril, nu door iedereen te beleven is. Die innovatiedrang zet Remaco ook in voor de gezondheidszorg en de ouderenzorg. “Op die manier helpen we mensen met het beleven van situaties die ze vanwege hun beperkte mobiliteit niet meer kunnen meemaken. Dat zorgt niet alleen voor plezier, het helpt bijvoorbeeld ook in de bestrijding van dementie omdat de hersenactiviteit gestimuleerd blijft.”
Event ondersteuning
Het ondersteunen van bedrijven met het overbrengen van hun boodschap leidt behalve tot bedrijfsvideo’s, ook tot een weergave van bijvoorbeeld een opening of jubileum. Op zo’n dag biedt Remaco Multimedia daarnaast ter plekke ondersteuning. Voor een internationaal summit voor een groot internationaal publiek in de Beurs van Berlage, maakte Remaco vooraf een mooie film over Nederland. Het scherm van 15 meter breed en 3 meter hoog waarop deze film werd getoond, vormde het decor voor muzikanten en dansers.
Sinds de economie is aangetrokken, vragen steeds meer MKB-bedrijven om een bedrijfsvideo. “Zo filmden we bij een Led-leverancier en bij een isolatiebedrijf en een viskwekerij.” Ook onderwijsinstellingen kloppen met regelmaat bij ons bedrijf aan. Die variatie maakt ons vak nou juist zo leuk.”
Bedrijfsvideo’s
Een team van schrijvers, regisseurs, producenten en filmmakers maakt bij Remaco nieuwe films van elk genre. Aan een dag filmen gaat programmavoorbereiding, het maken van een planning en het schrijven van een script vooraf. Steeds meer mensen besloten de afgelopen jaren te gaan filmen en hun vaardigheden in te zetten voor andere bedrijven. Wat dat betreft is de concurrentie toegenomen, sinds scholen ook steeds meer mensen opleiden in het vakgebied. Daartussen bevinden zich veel zzp-ers.
Doelgroepafhankelijk
De uitwerking van de video blijft altijd afhankelijk van de doelgroep. Het medium bepaalt uiteindelijk de lengte van het programma: kijk je de video op mobiel, tablet of televisie? Leverden we vroeger vierhonderd videobanden aan een opdrachtgever, nu kan een link op YouTube volstaan.”
De inhoud blijft wat Colijn betreft hetzelfde. “Net als de boodschap van zender naar ontvanger brengen op de meest passende manier. Wel kijken we continu waar marktkansen liggen en waar we die over twee jaar verwachten. Steeds meer mensen van wie je het niet verwacht, gaan over andere producten beslissen.”
Remaco zag bij de oprichting ruim dertig jaar geleden al dat film de drager kon zijn van de boodschap die een bedrijf wil overbrengen. Als een heel avontuur, zo ervaarden mensen toen nog het proces van het maken van een video.
In die tijd vormde ook drukwerk een belangrijk onderdeel van de bedrijfsactiviteiten voor Paul Colijn en zijn medewerkers. “Videobanden maakten we in combinatie met bijvoorbeeld het produceren van een folder, net als het drukwerk voor in de videocassette.”
Archieven digitaliseren
Op het gebied van filmmethodes bleef het audiovisuele bedrijf innovatief en vernieuwend. Al in de jaren tachtig werd Remaco benaderd door musea met de vraag of beeldmateriaal uit archieven gedigitaliseerd kon worden. Die constante aanvoer van beeldmateriaal is nooit meer weggegaan. Het oudste materiaal dat ze heeft overgezet, dateert uit 1915 en komt van een museum in Vlissingen op 8 en 16 millimeter film.
Veel nieuwe jonge medewerkers die nu bij het bedrijf binnen komen, zien voor de eerste keer een VHS cassette. Dat vraagt om extra opleiding en uitleg. Remaco weet ook haar oude apparatuur up to date te houden hetgeen recent leidde tot de start van de webshop www.videokopie.nl , waarmee o.a. ook voor particulieren beeldmateriaal wordt gedigitaliseerd. Als enige webshop in Nederland op dit gebied kan het volledige bestelproces voor duplicatie online worden besteld. Ook voor de regionale omroepen worden regelmatig oude beelden overgezet om ze in moderne programma’s te kunnen verwerken.