ABN Amro-Zeeland
- 18 dec., 2012
- Financieel & Juridisch
Beter bereikbaar, sneller schakelen, voor duurzame resultaten
De huidige marktomstandigheden vragen veel van ondernemers. De liquiditeit moet op niveau blijven. Snel reageren op veranderingen in de markt is noodzaak. Om dat met succes te doen is een betrouwbare bank nodig. Een bank die meedenkt in goede en moeilijke tijden en die alles weet van de financiering van bedrijfsmiddelen. Bij ABN Amro-Zeeland gaan ze voor duurzame resultaten. Peter Kamstra, directeur bedrijven, legt uit hoe hij de positie van ABN Amro in de zakelijke markt in Zeeland ziet. ‘Wij staan altijd open om goede plannen te financieren.’
Natuurlijk gaat het niet goed met de economie. Kamstra draait er niet omheen. Maar aan doemdenken doet hij niet. Daarvoor zijn er ook teveel positieve uitzonderingen. Kamstra kent genoeg voorbeelden, in tal van branches. Bedrijven die hun omzet en rendement, tegen de stroom in, zien groeien. Zelf is ABN Amro na een woelige tijd ook in rustiger vaarwater gekomen en is het tijd om met vertrouwen vooruit te kijken. Kamstra is trots op het team dat er nu staat. Met nog steeds bekende mensen aan boord. Françoise Wittmer-van Loon die Walcheren aanstuurt, alsmede het agrarisch team van zes relatiemanagers dat zich uitsluitend richt op de zogeheten primaire agrarische bedrijven. Marco van Oosten die de Bevelanden doet en Erwin van Kasteren, de verantwoordelijk man voor marktgebied Zeeuws-Vlaanderen. Het vierde lid van het managementteam is Kamstra zelf. Naast de overkoepelende taken heeft hij Schouwen-Duiveland en de gemeente Reimerswaal als werkgebied, met de visserij als extra specialisme.
Samen hebben ze menige storm doorstaan en het roer recht gehouden. Het resultaat: een standvastige organisatie, met grote bancaire expertise en een brede sectorkennis, bestaande uit mensen die geworteld zijn in de streek waar ze werken, mensen die zich verbonden voelen met de bedrijvigheid in hun gebied. Eigenlijk, zegt Kamstra, is er bij ABN Amro in Zeeland niet zoveel veranderd. ‘We zijn druk bezig om onze positie terug te winnen en zijn nog beter bereikbaar dan voorheen. We hebben ons zo dicht mogelijk bij de markt georganiseerd. Daardoor kunnen we, sneller dan ooit, schakelen met ondernemers’.
Liquiditeitsprognoses
Natuurlijk vangt Kamstra de signalen uit ondernemersland op. Banken zouden niet meer financieren en daardoor remmend werken op de drang om te innoveren. En daardoor, ook in Zeeland, als geen andere partij verantwoordelijk zijn voor stagnatie en afnemende concurrentiekracht. Het is een suggestie die Kamstra bekend voorkomt. Maar die hij te vuur en te zwaard bestrijdt. De precieze cijfers houdt hij liever voor zich, maar vorig jaar heeft ABN Amro in Zeeland een groeiend aantal kredietaanvragen gehonoreerd. Ook de cijfers uit het eerste kwartaal 2012 zien er veelbelovend uit. Goede ondernemers komen altijd boven drijven, aldus Kamstra en de bank doet mee. Wel is de regelgeving aangescherpt, geeft hij toe. ‘Maar we willen oplossingen bieden waar ondernemers op kunnen bouwen en die hen daadwerkelijk vooruit helpen. Dat betekent dat we aan de voorkant alles goed moeten monitoren. De bestaande contacten met accountants en financieel verantwoordelijke mensen in organisaties zijn aangetrokken. Vroeger volstonden misschien de jaarcijfers. In de huidige marktomstandigheden is het nodig om meer te weten en frequenter te meten, bijvoorbeeld aan de hand van kwartaalcijfers en liquiditeitsprognoses. Maar één ding wil ik vooropstellen: wij staan altijd open om goede plannen te financieren.’
Vast aanspreekpunt
Het twee jaar geleden door ABN Amro in de markt gezette concept Your Business Banking (YBB) heeft zich ondertussen in de praktijk bewezen, ook in Zeeland. Bedrijven met een omzet tot 1 miljoen euro kunnen van acht uur ’s ochtends tot ‘s avonds tien uur met hun vragen direct terecht bij een team van vier accountmanagers. Met hun expertise en mandaat zijn ze in staat om snel met pasklare antwoorden te komen en ondernemers zo nodig wegwijs te maken in het netwerk van ABN Amro, in eigen land en over de grens. Het internationale netwerk van de bank is na de ontvlechting van Fortis in hoog tempo opnieuw opgebouwd. De kantoren, in voor het Zeeuwse bedrijfsleven belangrijke afzetmarkten als België, Duitsland en Frankrijk, zijn alweer volledig operationeel. Andere landen volgen binnenkort. Nog een sterk punt van ABN Amro: bedrijven met een omzet van meer dan 1 miljoen euro hebben hun eigen vast aanspreekpunt in de organisatie en worden regelmatig persoonlijk bezocht. Ondertussen wordt volop geïnvesteerd in slimme oplossingen en een nog efficiëntere communicatie. Een bewuste keuze, aldus Kamstra. ‘Steeds meer zaken worden geregeld via internet. Er groeit een nieuwe generatie ondernemers op die zijn zaken het liefst zoveel mogelijk digitaal regelt. Het is een nieuwe manier van werken, waarin wij graag het voortouw nemen.’
Werkkapitaal
Het brede productenscala aan diensten in de zakelijke markt behoort eveneens tot de onderscheidende kwaliteiten van ABN Amro. Met name voor het rollend materieel van bedrijven is ABN Amro Lease, het voormalige Amstel Lease, een aantrekkelijk alternatief. Binnen ABN Amro Commercial Finance wordt steeds vaker een beroep gedaan op de afdeling factoring, een vorm van debiteurenfinanciering die de debiteurenportefeuille uitbesteedt aan een extern bedrijf dat zorgt voor afhandeling. Het grote voordeel: de factor geeft per debiteur limieten af waarbinnen de onderneming kan leveren. In een tijd van veranderende betalingsmoraal volgens Kamstra een interessante optie. ‘Bedrijven hoeven zelf geen bankje meer te spelen en de normen zijn doorgaans ruimer dan bij bancaire financieringen. Het werkkapitaal blijft op orde en wij kunnen hoger bevoorschotten en meer financiële ruimte bieden aan bedrijven.’
Marktpositie
ABN Amro is volgens Kamstra pro-actief bezig met het verstevigen van de eigen marktpositie. Met name op Walcheren valt nog winst te boeken. Eerder werd daar een belangrijk marktaandeel noodgedwongen aan Deutsche Bank overgedragen. Ook elders in Zeeland wil ABN Amro groeien, samen met de ondernemers in het werkgebied. Kamstra heeft er alle vertrouwen in dat het lukt. ‘Door de kwaliteit van ons team, de regionale bediening in heel Zeeland, ons brede productenpakket en onze directe toegang tot internationale markten.’
Meer informatie over ABN AMRO :
Bekijk het complete bedrijfsprofiel