AOMB IP Consultants
- 2 mei, 2011
- Financieel & Juridisch
AOMB organiseert jaarlijks voor haar relaties een IP-lunch en dit jaar was het thema allianties. Commerciële allianties zijn van belang voor succesvolle innovatie, productontwikkeling, productie en vermarkting. Relevant voor ondernemers en daarmee voor de adviespraktijk van AOMB.
AOMB werkt in Europa samen met octrooikantoren in Parijs, London en München en heeft daarvoor een Europese Alliantie opgericht onder de naam AIPEX (www.aipex.org).
AOMB Intellectual Property Consultants ontving op woensdag 27 april 2011 een veertigtal relaties voor een aspergelunch in Hotel Gasterij Krabbendam in Someren, winnaar van de prijs “Beste Aspergerestaurant in Brabant”. Aldus werd het nuttige met het aangename verenigd.
Gastspreker was Alfred Griffioen, schrijver van het boekje Het Senseo Effect. De koffiemachine is bij iedereen wel bekend en is het schoolvoorbeeld van een samenwerking tussen twee verschillende partijen, namelijk Douwe Egberts en Philips. In de eerste vier jaar werden ruim vijftien miljoen Senseo’s verkocht. De productontwikkeling gaat nog steeds door waarbij de winst vooral moet worden gezien in nieuwe smaken zoals cappuccino.
De kern van elke samenwerking is het businessmodel met de vraag: waarin ligt de waarde van de combinatie van partijen? Het gaat in eerste instantie om het creëren van waarde. Deze waarde wordt bij een alliantie of samenwerking geleverd door activiteiten van de partners te combineren zodat een ander, meer waardevol product (of dienst) ontstaat. De tweede stap is om een deel van die toegevoegde waarde te verzilveren. In het AIPEX business model is gekozen voor de zogenaamde customer intimacy, oftewel het best zijn afgestemd op de klant. Een belangrijk aspect daarin is het versterken van de relaties met cliënten, daarvan leren en daardoor op waardevollere wijze concurreren dan slechts op prijs. Verder speelt daarbij het focussen op bredere behoeften van cliënten, door het combineren van verschillende diensten en producten in een bredere samenhang, bijvoorbeeld door subsidieverstrekkers, fiscalisten en financiers bij het IP-traject te betrekken. Ook is het van belang dat de cliënten van AOMB met elkaar in aanraking komen om aldus een mogelijke samenwerking te onderzoeken en van elkaar te leren. De aspergelunch is een bij uitstek geschikte aangelegenheid om kennis te maken met collega ondernemers en te worden bijgepraat over de mogelijkheden van een alliantie.
Volgend jaar zal AOMB opnieuw een IP-lunch organiseren waarbij een actueel thema als leidraad zal fungeren.
Meer informatie over AOMB (ALGEMEEN OCTROOI- EN MERKENBUREAU B.V.):
Bekijk het complete bedrijfsprofiel