Bas Hoefsloot: "De grote ambities van Spierings spreken mij aan"
- 19 nov., 2015
- Logistiek & Vervoer
Sinds kort is het team van Spierings Smart Logistics uitgebreid met een Sales & Operations medewerker. Graag stellen we u Bas Hoefsloot voor, een nieuw gezicht voor klanten.
Naam: | Bas Hoefsloot |
Werkt per week: | 40 uur |
Eerste baan: | Planner Traffic Express |
Hoe bent u terecht gekomen bij de organisatie?
Ik heb Integrale Veiligheidskunde gestudeerd aan de Avans Hogeschool in ’s-Hertogenbosch, en ben afgestudeerd halverwege 2013. Door een bijbaan bij Traffic Express ben ik in de logistieke sector terecht gekomen. Mijn functie bij Traffic Express was erg divers en afwisselend en hier was ik ook naar op zoek. De vacature van Spierings Smart Logistics sprak mij direct enorm aan omdat het om een combinatie functie ging. Als Sales & en Operations medewerker moet er veel geschakeld worden tussen verschillende werkgebieden wat de functie erg afwisselend maakt. Door onderzoek te doen naar het bedrijf kwam ik erachter dat het een zeer ambitieus bedrijf is met veel doorgroeimogelijkheden en veel ruimte om me verder te ontwikkelen.
Welke bijdrage ga je leveren aan de organisatie?
Ik ben aangesteld als allround medewerker binnen het bedrijf. Als Sales en Operations medewerker zal ik veel schakelen tussen verschillende werkgebieden;
- Ik ben verantwoordelijk voor de meest optimale planning van de laad- en losactiviteiten en het administratieve proces hiervan. Hierbij werk ik nauw samen met de Operationeel Manager die de stuwadoors in moet plannen en aan moet sturen.
- Ik zal de Warehouse Supervisor vervangen in geval van afwezigheid.
- Daarnaast zal ik continu proberen om eventuele verbeteringen door te voeren in werkprocessen om efficiënter te kunnen werken en zo kosten te kunnen besparen.
Operations medewerker kan een complete supply chain van een klant uit handen nemen of een onderdeel van de Logistieke keten. Dit is afhankelijk van de wensen van de klant.
Er zijn klanten die vragen of we een container uit China kunnen halen en het vervoer naar Den Bosch regelen inclusief inklaring en het verkrijgen van de nodige douane-documenten. Maar er zijn ook klanten die leveren hun goederen franco aan en maken alleen gebruik van opslag en uitslag. Voorbeelden van taken zijn:
- Klantencontact
- Inplannen van laad en los activiteiten
- Invoeren van orders met gebruik van het WMS
- Opstarten en coordineren van VAL / VAS activiteiten
- Aanspreekpunt van de magazijnmedewerkers
- Analyses op consultancy basis voor diverse klanten
Op het gebied van Sales & Marketing zullen de interne en externe ontwikkelingen gevolgd worden en vertaald worden naar commerciële kansen. Met als doel het genereren van new business het onderhouden van bestaande klantrelaties.
Wat maakt het leuk om voor dit bedrijf te werken?
Spierings is een echt familiebedrijf en dat zie je terug in de sfeer op kantoor. Er heerst een informele en ontspannen sfeer maar zakelijk en serieus als het nodig is. Dit gevoel kreeg ik al bij het eerste gesprek. Wat ook fijn is aan een familiair bedrijf is dat geld verdienen vaak niet voorop staat. Tuurlijk is dat belangrijk, maar continuïteit en duurzaamheid is vaak belangrijker. Ik kreeg al direct het gevoel dat ik oud kan worden bij dit bedrijf en carrière kan maken.
Er zijn volop doorgroeimogelijkheden en mogelijkheden om mezelf te ontwikkelen. Het is een bedrijf dat minder kijkt naar de opleiding die is gevolgd maar vooral kijkt naar de persoon. Past het karakter binnen het bedrijf en ziet men potentie in je. Er worden veel mogelijkheden geboden om door te groeien en jezelf te ontwikkelen. Zonder enige ervaring krijg ik de kans om het marketing en sales vak te leren. De begeleiding is tot nu toe heel goed en ik hoop het vak uiteindelijk goed te kunnen beheersen.
De logistieke sector vindt ik heel interessant. Het is een sector die continu in beweging is en nu sterk groeit. Elke dag ben je bezig met een puzzel die steeds anders is en dat maakt het leuk. Ik vindt het boeiend om te zien hoe het hele logistieke proces verloopt. Van het binnenhalen van een container uit bijvoorbeeld China inclusief de inklaring en vervoer naar Den Bosch toe (meestal via de binnenvaart) tot laden en lossen van de containers en eventuele extra werkzaamheden (VAL / VAS, werkzaamheden die waarde toevoegen aan producten). Vervolgens zorgen dat goederen worden opgeslagen en uiteindelijk weer gereed zetten voor transport. Het geeft voldoening om te zien dat de vrachtwagen met de goederen vertrekt en naar volle tevredenheid bij de klant geleverd wordt.
Hoe is organisatie betrokkenheid bij de regio?
5 sterren Logistiek
Wij zijn aangesloten bij de 5 sterren Logistiek waar Logistieke ondernemers samen werken aan verdere uitbouw van de regio als logistieke hotspot. Het doel is om innovatieve samenwerkingsprojecten te creëren tussen ondernemers in de regio, gemeenten en onderwijsinstellingen. Krachten worden gebundeld in onder andere een aantal logistieke platformen waar samenwerking wordt georganiseerd zoals promotie en acquisitie en er wordt kennis gedeeld.
De regio Noordoost-Brabant (Oss, Veghel, Den Bosch, Nijmegen) heeft alle kenmerken van een logistieke ‘hotspot’. Zo zijn er meerdere concentraties van internationale logistieke dienstverleners en verladers gehuisvest; er is goede infrastructuur aanwezig. Zo zijn de A2, A50 en A59 op steenworp afstand en directe treinverbindingen naar Amsterdam, Maastricht en Roosendaal. Ook is de regio direct gelegen aan de Maas en de Zuidwillemsvaart wat belangrijke binnenvaart kanalen zijn.
Daarmee is deze regio heel erg geschikt voor verdere groei: een toplocatie voor bedrijven in de logistieke sector en bedrijven voor wie efficiënte logistiek bepalend zijn.
We zijn ook aangesloten bij het Logistiek platform ’s-Hertogenbosch waarbij we veel informatie en kennis delen en krachten bundelen.
Werkgeversplatform Den Bosch
Vanuit het werkgeversplatform Den Bosch werkt de gemeente Den Bosch samen met de Weener XLom jongeren die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben betere kansen te geven. Spierings geeft deze jongeren de ruimte om te leren in het bedrijf.
Rivu
Aangesloten bij RIVU Branche organisatie industrieterrein (Rietvelden en de Vutter). Deze bedrijventerreinen liggen in Den Bosch West en Engelen. De bedrijven die aangesloten zijn willen met plezier ondernemen en elkaar stimuleren.
RIVU ondernemers werken waar mogelijk samen en RIVU zet het terrein en de ondernemers op de kaart. Door ondernemers met elkaar te verbinden. Door aantrekkelijke activiteiten te bieden. Ook extern werkt RIVU actief samen met aangrenzende ondernemersverenigingen zoals De Herven en Spoorzone.
Wat wil je graag bereiken met de organisatie?
Wat mij erg aanspreekt zijn de grote ambities die Spierings heeft om verder te groeien. Ook internationaal zijn er ambities. Helaas kan ik hier nog niet veel over vertellen.
Naast het pand liggen twee grote kavels. Op 1 van die kavels heeft Spierings een optie. De ambities zijn er om dusdanig te groeien dat het nodig is om ook op deze kavel een multi-user magazijn te bouwen. Dit zorgt ervoor dat de warehouse mogelijkheden sterk worden uitgebreid. Het zou prachtig zijn om dit te kunnen realiseren als het bedrijf blijft groeien zoals het de afgelopen 3 jaar heeft verwezenlijkt. Uiteraard door input van mij als sales medewerker.
Wat zijn de uitdagingen in jullie branche en hoe gaan jullie daarmee om?
Wereldwijd groeit het transport van goederen sterk. Klanten stellen hoge eisen aan transportkwaliteit en logistieke dienstverlening. Onze uitdaging hierin is om tegen zo laag mogelijke kosten te werken en klantentevredenheid hoog te houden. De behoefte aan een duurzame en klantgerichte supply chain blijft stijgen.
Naast een focus op kostenbesparing en efficiency staat verduurzaming ook hoog op de Europese agenda.
Uiteraard is het altijd een uitdaging om het magazijn te vullen en het binnen halen van nieuwe klanten.
Welke boodschap wil je je collega ondernemer of de branche meegeven?
Zorg ervoor dat de wensen van de klant altijd centraal staan. Het doel is het bereiken van tevreden klanten, want tevreden klanten komen terug. Daarnaast zorgt dit voor mond-op-mond reclame en dat is nog altijd de beste reclame die er is. Dus pas werkwijzen en procedures aan naar de wensen van de klant. Op deze manier kunnen er maatoplossingen geboden worden voor elke logistieke uitdaging. De klant heeft altijd het laatste woord.