‘Bedrijven en onderwijs dragen samen zorg voor vakmanschap’
- 10 apr., 2015
- Onderwijs & Training
Bruggen slaan tussen onderwijs en bedrijfsleven, dat doen Ton Bruining & René Strijbosch, adviseurs van KPC Groep. Ondernemers mogen zich meer bemoeien met de opleiding van de vakmensen van de toekomst, vinden zij.
Levensecht leren op school, met hulp van het bedrijfsleven. Dat is het beste recept voor onderwijs, zegt Ton Bruining. Bij ‘levensecht leren’ werken scholieren op het MBO samen met vakmensen en leraren aan opdrachten uit de praktijk. “Ik heb gezien hoeveel energie dat leerlingen geeft”, zegt Bruining. “En voor het bedrijfsleven is het een investering in vakmensen van de toekomst.”
KPC Groep is een onderwijsadviesbureau, dat verbindingen legt tussen bedrijfsleven en onderwijs. “Ik wil ondernemers prikkelen om het beroepsonderwijs op te zoeken”, zegt Bruining.
Gericht opleiden
Een praktijkvoorbeeld van levensecht leren is het Dordrechtse Da Vinci College. “Je hebt daar een opleiding voor voertuigtechniek. In de buurt heb je veel maritieme industrie. Dan kun je leerlingen beter aan zo’n grote scheepsmotor laten werken dan aan een Peugeootje. Vroeger liep er veel tijd weg doordat een nieuwe monteur na de opleiding nog met een scheepsmotor moest leren werken. Nu hebben ze dat al op school geleerd”, vertelt Bruining.
“Als ondernemers zelf contact zoeken met een school uit hun regio is dat prima. Maar kleinere ondernemers weten misschien niet goed hoe ze dat moeten aanpakken. Daarom kan het via ons. Wij zijn goed in het bij elkaar brengen van mensen, en het gesprek verdiepen. Wij weten wat werkt, waar het onderwijs toe in staat is en wat het bedrijfsleven kan.”
Routekaart
KPC Groep presenteerde onlangs een prototype van een nieuwe ‘routekaart naar vakmanschap’ op het jaarlijkse managementcongres van het Consortium voor Innovatie (CVI). Daarin zet het onderwijsadviesbureau uiteen welke weg een vakman aflegt, met hulp van onderwijs en bedrijfsleven.
“Op het CVI-congres komen managers uit het beroepsonderwijs, en excellente en innovatieve leerkrachten. Onze routekaart werd daar breed gedragen”, zegt Bruining. “Leraren zien dat zij, zeker in dit tijdgewricht, niet alle finesses van het vak meer in de vingers hebben. De ontwikkelingen gaan zo snel, dat kunnen leraren nooit helemaal bijhouden.”
“En dat hoeft ook niet”, vervolgt Bruining. “Een leraar is pedagoog, en combineert dat met kennis en vakmanschap. Maar een leraar is niet meer de man of vrouw die alles weet. Daarom moeten de vakmensen en de leraar elkaar vinden.”
“Op de routekaart onderscheiden we drie soorten vakmanschap. Je hebt de klassieke vakman, zoals de edelsmid en de schoorsteenveger. Ook die traditionele vakken zijn in ontwikkeling. Als timmerman van morgen houdt je feeling met de trends op het gebied van wonen en leven. Ten tweede heb je de industriële vakman, die kennis en waarde toevoegt aan industriële systemen.”
“Tot slot heb je de postmoderne vakman. Ik vind ontwerper Piet Heen Eek in Eindhoven daarvan een goed voorbeeld. Hij creëert echt een nieuwe wereld, en beïnvloedt een hele stad.”
Experts
Voor leerlingen is ‘levensecht leren’ ook ontzettend leuk. “Je ziet hoe ze tot ’s avonds laat blijven, een stropdas aandoen en koffie serveren voor hun ‘klanten’ uit het bedrijfsleven”, vertelt Bruining. “Ik daag ondernemers uit om mee te doen. Niet alleen door machines te leveren, maar ook bijvoorbeeld experts. Als het goed is levert een medewerker 2,5 keer zijn brutoloon op. Ondernemers zijn erbij gebaat als dat ook meteen al geldt voor iemand die direct van school komt.”
“Ik ben daarin ook wel idealistisch”, bekent Bruining. “Uiteindelijk moeten we toch samen zorgen voor die economie in Nederland.”
KPC Groep legt op dit moment de laatste hand aan de routekaart voor vakmanschap. Binnenkort is die beschikbaar voor alle geïnteresseerden. Mail voor meer informatie met t.bruining@kpcgroep.nl.
Auteur: Marten van de Wier
Meer informatie over KPC Groep:
Bekijk het complete profiel