‘Bezorg klanten geen kopzorgen met bodemprijzen’

  • Logistiek & Vervoer

Toen de crisis zich aandiende, gingen steeds meer transporteurs concurreren op prijs. Volgens Frank Loderus leverde dat alleen maar verliezers op. Zijn advies: blijf koers houden.

‘Bezorg klanten geen kopzorgen met bodemprijzen’

Garandeer service en kwaliteit

Volgens een natuurlijke wet gaan prijzen omlaag als de afzet stokt. Dat gebeurde ook tijdens de crisis: minder productie, minder transport was er nodig, de concurrentie nam toe. De concurrent kun je aftroeven door met lagere prijzen te gaan werken. “Een lagere prijs moet betaald worden, uit lengte of uit de breedte. Immers, als ondernemer moet je er iets aan kunnen verdienen. Daarom moet je er niet aan beginnen: het gaat ten koste van service en kwaliteit. Uiteindelijk gaat dat tegen je werken, want  klanten – zeker in de logistiek – eisen dat wat moet gebeuren ook gedaan wordt. Voldoe je daar niet aan, dan raak je klanten kwijt.”

Houd rekening met onvoorspelbare factoren

Binnen de logistiek is brandstof een belangrijke kostenpost. De prijzen fluctueren. Juist in de crisistijd werd de diesel steeds duurder. “Toen zaten transportbedrijven die bodemprijzen hanteerden klem. Ze zaten al op het randje, de brandstofprijs deed ze in veel gevallen de das om. Je moet in je prijsvoering rekening houden met die onvoorspelbare factoren.”

Bezorg klanten geen kopzorgen

Een lagere prijs betekent dat service en kwaliteit ook lager worden. Vooral in het logistieke proces kan dat snel tot fouten leiden. “Wij garanderen dat goederen in  de Benelux binnen 24 uur worden geleverd. Dat wordt een ander verhaal als er veel druk achter zit. Die druk wordt gecreëerd door heel scherp te calculeren: er mag geen minuut verloren gaan. In de haast kun je dan snel iets vergeten, goederen bijvoorbeeld. Jouw klant moet dat recht zien te breien bij zíjn klant. Daar hebben ze een hekel aan – en terecht. Bezorg je klanten die kopzorgen niet. Anders ben je zo kwijt.”

Gebruik Nederlandse chauffeurs

Een van de manieren om de kosten te drukken is buitenlandse chauffeurs op weg te sturen. “Wij doen dat niet, want er zitten veel haken en ogen aan. Nederlandse chauffeurs weten precies wat er speelt, wat er wordt verlangd. Kortom, ze spreken letterlijk en figuurlijk dezelfde taal. Miscommunicatie komt zelden voor. Miscommunicatie leidt in de logistiek altijd tot gedoe. Maak dus gebruik van Nederlandse chauffeurs.”

Nederlandse chauffeurs zijn jouw ambassadeurs

Service verlenen is een klant zo snel mogelijk inlichten als er onderweg problemen zijn. “Nederlandse chauffeurs zijn gewend om contact op te nemen met zijn werkgever of de klant zelf. Het is heel vervelend als een klant zelf moet ontdekken dat er wat aan de hand is.  Buitenlandse chauffeurs houden hun werkgever en de klant meestal onwetend. Ze kunnen zich moeilijk verstaanbaar maken, vandaar. Mijn tip: kies dus voor zekerheid en degelijkheid. Nederlandse chauffeurs zijn jouw ambassadeurs. Ja, dat kost meer, maar het levert je ook meer op.”

Auteur: Kees Klijn

Meer informatie over LODERUS, TRANSPORT & KOERIERSDIENSTEN :

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Aers Olie Voortdurend onderweg…

Met Oliehandel Aers & Zoon