“Bij ruimteproblemen zijn wij op ons best”
- 1 mei, 2017
- Logistiek & Vervoer
Als er één bedrijf is dat continu inspeelt op trends in de logistiek dan is dat Lödige Benelux wel. De specialisten van Lödige zijn wereldwijd actief op het gebied van horizontaal en verticaal intern transport. Alles staat daarbij in het teken van het efficiënt omgaan met ruimte.
Arthur van Brink is directeur van Lödige Benelux dat als zelfstandige BV vanuit ’s-Hertogenbosch opereert en zich focust op de deelgebieden liften en goederenheffers: “Wij zijn toeleverancier voor logistieke bedrijven en komen met name in beeld op het moment dat zij ruimtegebrek hebben op hun locaties. Woekeren met ruimte is met name actueel in de automotive-industrie. Die fabriekshallen raken steeds voller. Er zijn daardoor steeds slimmere transportmiddelen nodig om alles nog te kunnen bewerkstelligen. In die sector zit dus veel beweging. Dat is ook iets waar Lödige goed in is. Aan de andere kant is flexibiliteit een belangrijk gegeven. Wat je ziet is dat klanten ook in bestaande ruimtes de ruimte iets anders willen inrichten of ineens behoefte hebben aan verbindingen tussen verschillende verdiepingen.”
Leaseconstructies mogelijk
Efficiënt omgaan met ruimte. Dat is dus waar het om draait bij Lödige. Een goed voorbeeld is het onlangs opgeleverde project bij Volkswagen waarbij twee transportsystemen door dezelfde ruimte geleid moesten worden. Lödige bedacht een slimme oplossing die ervoor zorgde dat het proces heel efficiënt werd ingericht en ook nog eens een heleboel ruimte opleverde. Dat laatste gebeurde ook in een magazijn van Volvo waar een lift werd ingepast om verschillende verdiepingen met elkaar te verbinden. Zo’n lift heeft geen put nodig en zorgt dus ook niet voor bouwkundige kosten en daarnaast is er ook geen machinekamer of een schacht nodig, dus het geheel is heel praktisch binnen de bestaande magazijnstellingen in te passen hetgeen voor klanten van Lödige heel interessant is. Daarnaast zijn deze liften ook nog eens heel gemakkelijk te verplaatsen. Binnen twee tot drie dagen is zo’n lift dan verplaatst van bijvoorbeeld linksachter naar rechtsvoor in het magazijn. Interessant voor veel bedrijven is dat er in dit kader ook tijdelijke leaseconstructies mogelijk zijn.
Innovatieve oplossingen
Lödige werkt hard aan een bredere naamsbekendheid en benadrukt dat het voor elk denkbaar transportprobleem oplossingen in huis heeft. Een bijzonder project werd in dat kader opgezet voor KLM Cargo op Schiphol. Dat bedrijf moest in vierkante meters terug van 17.000 naar 6000 terwijl ze hun capaciteit tegelijkertijd wilden uitbreiden. Lödige slaagde erin het proces zo te mechaniseren en te automatiseren dat KLM Cargo op die 6000 vierkante meter meer capaciteit krijgt dan in oude situatie met 17000 vierkante meter. Samen met de klant werden innovatieve oplossingen bedacht waardoor KLM met dit werkproces uniek in de wereld wordt.
Nieuwe technieken
“Je kunt wel zeggen dat wij echt op ons best zijn als er een ruimteprobleem is,”licht Arthur van Brink toe. “Het project voor KLM Cargo is voor ons heel bijzonder. Een combinatie van bestaande en nieuwe technieken komt hierbij op een creatieve manier samen. Maar zo bedenken we nog veel nieuwe unieke concepten. Zo bedachten we ook een oplossing voor de cateringkarretjes waarmee in vliegtuigen eten en drinken mee wordt rondgebracht. Die nemen namelijk veel parkeerruimte in. We parkeren ze nu tot drie etages hoog op een pallet in een volautomatisch gekoeld liftschacht waarin de trolleys ook meteen gevuld kunnen en bewaard kunnen worden. Dat werkt heel efficiënt en daarmee win je ineens ook gigantisch veel vierkante meters. Ook hier is KLM de eerste die zo’n parkeersysteem heeft. Wij verwachten echter dat er nog heel veel meer vliegvelden zijn die hier interesse in hebben, dus zo blijven we goed aan de weg timmeren.”
Auteur: Ron van Kuijk
Meer informatie over LÖDIGE BENELUX:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel