‘De cloud is een middel, geen doel’
- 15 mrt., 2016
- Technologie
Begon Aragorn ooit als een leverancier van voornamelijk consumenten-pc’s, anno 2016 is het Eindhovense bedrijf een van de belangrijkste zakelijke ICT-leveranciers van Zuid-Nederland.
Volgens marketeer en accountmanager Niels de Waard groeien de mogelijkheden voor toegankelijke, goed beveiligde bedrijfsinformatie enorm.
De pc-markt is sinds 1990 (het jaar waarin Aragorn werd opgericht) enorm veranderd, schetst De Waard. “Begin jaren negentig kwam de personal computer op grote schaal binnen bereik van gewone huishoudens via de pc-privéregeling. Daarmee konden consumenten via hun werkgever fiscaal aantrekkelijk een pc aanschaffen. Sinds het verdwijnen van die regeling, nu ruim tien jaar geleden, is de consumentenmarkt ingezakt. Bovendien hebben webwinkels als Bol.com en Coolblue de markt stevig in handen. Uiteraard leveren we wel nog steeds consumenten-pc’s en de daarbij behorende toegevoegde waarde zoals een goede service en advies – via onze winkels in Eindhoven, maar het overgrote deel van onze omzet behalen we tegenwoordig in de zakelijke markt.”
Cloud als middel
Die zakelijke markt wordt de laatste jaren overspoeld door cloud-oplossingen, vertelt De Waard. “Het begrip ‘cloud’ is een containerbegrip geworden voor allerlei diensten die zich online afspelen. Terwijl het ingezet kan worden om de bedrijfsprocessen van klanten zo optimaal mogelijk te ondersteunen Veel dienstverleners bieden clouddiensten aan alsof het een soort doel op zich is. Onze insteek is anders: wij ontzorgen de klant volledig op ICT-gebied, en een van de middelen die we daarvoor inzetten is onze private cloud-oplossing. Dat wil niet meer en niet minder zeggen dan dat klanten 24/7 bij hun bedrijfsinformatie kunnen, tegen een vast bedrag per werkplek per maand.”
Meldplicht datalekken
Die optimale beschikbaarheid koppelt Aragorn aan optimale beveiliging. Geen overbodige luxe, benadrukt De Waard. “Bedrijven werken steeds meer digitaal. Dat brengt cyberrisico’s met zich mee, van virussen tot persoonsgegevens die op straat komen te liggen. Niet voor niets wordt de Europese wet- en regelgeving op dit gebied steeds strenger. Zo geldt sinds 1 januari 2016 de zogenoemde meldplicht datalekken, wat inhoudt dat bedrijven het direct moeten melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens zodra ze een ernstig datalek hebben. Dit is wel alleen van toepassing als het betrekking heeft op privacy gevoelige gegevens. Dat kan bijvoorbeeld gaan om een zoekgeraakte USB-stick, een inbraak door een hacker, of om een gestolen laptop. Melden bedrijven zoiets niet? Dan kunnen ze een flinke boete krijgen.”
Data-encryptie
Reden genoeg dus om werk te maken van gegevensbeveiliging. Tegelijkertijd verkeren veel organisaties volgens De Waard nog in de veronderstelling dat men voldoende beschermd is met een visusscanner en een firewall. “Mensen die een USB-stick laten slingeren in de trein: het gebeurt nog steeds geregeld. Tegelijkertijd worden de methodes die hackers hanteren om ergens binnen te komen steeds listiger, een eenvoudig Word-document in de mail maakt je al kwetsbaar.” Tijd voor het zwaardere werk dus, benadrukt De Waard. “Wij hebben al meer dan vijftien jaar ervaring met zaken als data-encryptie en de beveiliging van netwerken en draadloze verbindingen. Geen overbodige luxe in deze in rap tempo digitaliserende wereld.”
Maximaal flexibel
Bij Aragorn werken momenteel 35 mensen. De Waard: “Daarmee hebben we genoeg slagkracht en expertise in huis, terwijl we tegelijkertijd klein genoeg zijn om maximaal flexibel te zijn. Dat betekent dat we ook in de weekenden en avonduren beschikbaar zijn, maar bijvoorbeeld ook dat we iederéén helpen; ook organisaties die nog geen klant van ons zijn, maar wel omhoog zitten met een acuut probleem.” Verder is Aragorn een officiële ‘reseller’ voor softwareleveranciers als Sophos en Microsoft, schetst De Waard. “Dat betekent onder meer dat we voortdurend worden bijgeschoold en dat we dus altijd op de hoogte zijn van alle actuele ontwikkelingen op ICT-gebied. Hoe de ICT-markt zich de komende jaren gaat ontwikkelen? Dat weet natuurlijk niemand helemaal zeker. Wat ik wél zeker weet, is dat we – net zoals we de afgelopen 26 jaar gedaan hebben – voortdurend blijven meebewegen met wat er in de markt gebeurt. Zodat we onze klanten kunnen blijven bedienen met maatwerkoplossingen voor hun specifieke business.”
Meer informatie over ARAGORN B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!