Een fusie moet klikken. Hoe herken je de juiste match?
- 1 mrt., 2017
- Financieel & Juridisch
Per 1 januari 2017 hebben Tijssen cs Accountants & Adviseurs uit Malden en Delissen Belastingconsulenten uit Nijmegen hun krachten gebundeld. Zij werken nu samen vanuit Malden onder de naam Tijssen cs Accountants & Adviseurs.
Foto: Peter van den Brink
De klik die beide directies voelden, was doorslaggevend voor de fusie. Betekent dit dat ieder bedrijf op zijn buikgevoel af moet gaan bij zulke grote beslissingen? Zeker niet, er kwam echt wel wat meer bij kijken, vertelt partner en directielid Peter van den Brink. Hij neemt ons mee in het proces van hun fusie.
Hoe kwam Tijssen cs op het idee van een fusie?
“Als je klein blijft in de accountantswereld is het de vraag of je het redt, in verband met de veelheid aan eisen, wetten en regels waar we in onze branche mee te maken hebben. Tijssen (aangesloten bij SRA) wilde daarom graag doorgroeien naar 40 medewerkers, maar door de verdergaande automatisering van processen groeiden we wel in cliënten maar niet in medewerkers. Met 30 medewerkers zaten we in ons kantoor in Malden eigenlijk te ruim in ons jasje. Regelmatig werden we gebeld of aangeschreven door grote landelijke bureaus die samenwerkingsverbanden zochten, maar dat zagen we niet zitten. Zoiets voelt meer als een overname. Zo’n groot kantoor saneert de boel, waardoor je maar af moet wachten wat er met je personeel en met je eigen functie gebeurt. Dit bracht ons wel op het idee om zelf op zoek te gaan naar een samenwerkingspartner.”
Hoe vind je een potentiële samenwerkingspartner?
“We hebben een bureau in de arm genomen die op basis van ons profiel op zoek is gegaan naar potentiële kandidaten met voldoende ervaring en die een aanvulling zouden zijn op ons vakgebied. Zij hebben een longlist gemaakt van kantoren in de regio die daarvoor in aanmerking kwamen. Daaruit hebben we een selectie gemaakt waarmee we in gesprek zijn gegaan.”
Hoe weet je wie de juiste partner is?
“Je proeft direct of er een bepaalde klik is. Je wilt natuurlijk niet alleen dat de visies, werkwijzen, specialismen en klantprofielen perfect op elkaar aansluiten, maar je wilt vooral als mens met elkaar samen kunnen werken. Ik heb in het verleden zelf nog bij Delissen gewerkt, dus dat maakte het proces van samengaan een stuk makkelijker.”
Hoe lang duurt zo’n fusie traject?
“In juni 2016 zijn we met elkaar gaan praten en in oktober hebben we overeenstemming bereikt. Dat is best snel. Delissen is van Nijmegen naar Malden verhuisd en sinds 1 januari 2017 werken we samen. Natuurlijk komt er in zo’n korte tijd veel op je af. Medewerkers moeten een werkplek krijgen. Alle software moet op elkaar aangesloten en afgestemd worden. Het is vooral een zaak van betrekken van alle medewerkers bij de fusie, want het zijn uiteindelijk zij die moeten gaan samenwerken. In het voortraject hebben we een kennismakingsavond gehouden met een ludieke rondgang door ons kantoor met aansluitend een gezamenlijk buffet en borrel. Dat was een geslaagde avond en gaf vertrouwen voor het vervolg. Automatisering is de andere tak die heel veel voorbereidingstijd kost. Ons hoofd IT heeft wat dat betreft een huzarenstuk geleverd dankzij een perfecte planning. Verder zijn er heel veel kleine dingen die geregeld moeten worden. Als iedereen daar positief in bijdraagt dan wordt de fusie “gedragen” door iedereen.
Hoe communiceer je de fusie naar buiten?
“We hebben in oktober een persbericht verstuurd, we hebben mooie flyers verzonden en al onze opdrachtgevers uiteraard voorgelicht. Klanten van Delissen waren gewend aan een klein kantoor met 10 medewerkers. Nu zitten ze ineens bij een groter kantoor met 40 man. Het was dus heel belangrijk om hen te laten weten dat onze persoonlijke benadering de basis blijft van onze dienstverlening. De aandacht en werkwijzen blijven hetzelfde. Wat dat betreft verandert er voor onze opdrachtgevers niets, maar het combineren van de nieuwste kennis en inzichten op fiscaal terrein en op het gebied van accountancy vergroot onze slagkracht en zorgt voor verbreding en verdieping van onze dienstverlening.”
Hoe snel pluk je de vruchten van een fusie?
“Vooral onze opdrachtgevers hebben voordeel van de fusie. Ze profiteren van meer specialistische kennis over verschillende disciplines. Door het samenspel van onze 40 professionals zijn we met het nieuwe kantoor in staat om onze opdrachtgevers nog zorgelozer te laten ondernemen en we kunnen beter maatwerk leveren op het gebied van accountancy en fiscaal advies. Maar ook intern gaat het heel goed. Medewerkers van Tijssen en Delissen zitten door elkaar. We hebben het kantoor in afdelingen ingericht, dus de loonadministratie zit bij elkaar, de fiscalisten zitten bij elkaar en de accountants zitten bij elkaar. Dat is natuurlijk even wennen, maar ze hebben het erg naar hun zin. We horen ook al positieve geluiden van klanten. Klanten van Delissen moesten bijvoorbeeld eerst even wennen aan onze cliënten portal waarin ze onder andere zelf hun loonstrook en aangifte loonbelasting kunnen ophalen, maar uiteindelijk zien ze daar nu al de voordelen van in. Hier speelde ook ons persoonlijke contact voor het beantwoorden van vragen weer een belangrijke rol.”
Hoeveel ervaring is er nu gefuseerd?
“Tijssen bestaat volgend jaar 50 jaar, een halve eeuw. Delissen bestaat al vanaf 1948. In die tijd hebben we ons gepositioneerd als een sterke en betrouwbare dienstverlener, met niet alleen een trouwe kring van opdrachtgevers maar ook loyale en gemotiveerde medewerkers die met het bedrijf en de klant zijn meegegroeid. In de nieuwe samenwerking combineren we traditie en historie dan ook met een jonge en effectieve handelswijze”, aldus Van den Brink.
Auteur: Olga Heeren
Meer informatie over TIJSSEN C.S. ACCOUNTANTS-BELASTINGADVISEURS:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!