Erik Ham directeur mkb TNO: 'Aanjager voor het mkb'.
- 29 sep., 2014
- Innovatie & MVO
Innovatie en kennis gaan hand in hand bij TNO. Het onderzoeksinstituut ondersteunt ondernemers op vele vlakken en is er nadrukkelijk voor de mkb’er.
Innovatie en kennis gaan hand in hand bij TNO. Het onderzoeksinstituut ondersteunt ondernemers op vele vlakken en is er nadrukkelijk voor de mkb’er. Zo ook tijdens het jaarlijkse event Technologie zoekt Ondernemer.
Wellicht heeft u als mkb’er een prachtidee voor een nieuw product. Of denkt u aan het verbeteren van een proces. Misschien liggen uw plannen zelfs al op tafel en wilt u ze gaan uitvoeren. Klaar voor de volgende stap, tijd voor innovatie. Maar ja, neemt nu juist dat laatste niet veel tijd in beslag?
Erik Ham, directeur mkb bij TNO, krijgt de vraag geregeld. Hij neemt de twijfel bij mkb’ers maar al te graag weg. “Binnen TNO lopen inderdaad trajecten van anderhalf, soms twee jaar. Maar de mkb’er is bij ons ook aan het juiste adres voor kortlopende projecten. Denk bijvoorbeeld aan een workshopof een consult. Verschillende mogelijkheden om je product, dienst of proces stapsgewijs te verbeteren.”
Technologie zoekt Ondernemer
Langlopende of kortlopende projecten, beide sporen hebben als doel om kennis en innovatie zo goed mogelijk te benutten. Mkb’ers kloppen zelf aan bij TNO, al draait het onderzoeksinstituut het net zo graag om. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het jaarlijks terugkerende event Technologie zoekt Ondernemer. TNO presenteert hier een aantal technologische productideeën en zoekt hiervoor innovatieve ondernemers in het mkb, die deze ideeën verder willen ontwikkelen en commercialiseren.
Veelzijdige innovatiefabriek
“Tijdens Technologie zoekt Ondernemer, een event waar zo’n 500 ondernemers aan deelnemen, profileren we ons als een innovatiefabriek”, vertelt Ham. “We onderscheiden ons met een multidisciplinaire aanpak en laten de ondernemer graag kennismaken met de vele kansen van technologie. We gaan voor de wisselwerking met de ondernemer en delen kennis waar mogelijk. De ondernemer helpen om producten en diensten te verbeteren: dat is waar we voor staan.”
Weten wat er speelt
TNO heeft een breed netwerk, waaronder veel brancheverenigingen. Dankzij die nauwe samenwerking herbergt TNO niet alleen een schat aan kennis, maar weet het bovendien wat er speelt. En dat is belangrijk, wil het onderzoeksinstituut samen met het mkb succesvolle trajecten opzetten. Tot welke resultaten dat leidt, laat TNO op de eigen site zien met een overzicht aan projecten. Ham: “De mkb’er moet uiteraard zelf het nodige werk verrichten, bijvoorbeeld als het gaat om het opstellen van een businessplan. Maar voor alles wat hoort bij de technische kant zijn wij de juiste partij.”
Auteur Jan Broeks is tekstschrijver in Tilburg. Hij schrijft sinds geruime tijd teksten in opdracht voor onder andere RegioinBedrijf. |
Meer informatie over TNO:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!