"Gastvrijheid is ons visitekaartje!"
- 16 feb., 2017
- Zakelijke dienstverlening
Een schoon kantoor, een frisse werkvloer en hygiënische sanitaire voorzieningen: ze maken een wereld van verschil voor medewerkers! De reden voor veel bedrijven om een schoonmaakdienst in de arm te nemen. Schoon maken ze allemaal, maar hoé ze dat doen en met welke houding is per schoonmaakbedrijf verschillend.
Foto: Maud Voermans, directrice Schoonmaakbedrijf Perfekt
“Gastvrijheid, vriendelijkheid en de juiste menselijke attitude is en blijft van groot belang,” vindt Maud Voermans, directrice van Schoonmaakbedrijf Perfekt uit Oosterhout. Haar schoonmaakbedrijf kent inmiddels 225 medewerkers. “Daarom is ons speerpunt voor 2017 Hospitality. Wij leveren als schoonmaakbedrijf een bijdrage aan het visitekaartje van bedrijven. Sterker nog, daar maken we een onderdeel van uit. En dat draait volgens ons naast schoonmaak ook om de juiste houding van onze medewerkers.”
Goed getraind!
Schoonmaakbedrijf Perfekt, inmiddels 45 jaar een begrip in de omgeving West-Brabant, let tijdens het aannemen van nieuwe krachten en tijdens sollicitatiegesprekken op de gastvrijehouding van haar potentiële werknemers. “Die houding toetsen we ook in hun dagelijks werk. Daarnaast geven we trainingen bij ons op locatie.”
Het zit ‘m in kleine dingen
“Tijdens die trainingen maken we ons personeel bewust van het aandeel dat zij zelf hebben in het imago van ons bedrijf én het bedrijf waar zij schoonmaken. Het zit in de meest kleine dingen of gebaren. De deur openhouden voor anderen, je haar netjes op een staartje dragen, geen gebruik maken van je mobiele telefoon. Maar ook de locatie van de schoonmaakkar. Staat hij daar uit het looppad? Hebben medewerkers van het bedrijf er geen last van? Wij streven een proactieve houding na, waarbij ons personeel attent, oplettend en vooruitstrevend is. Dit oefenen we tijdens onze trainingen met bijvoorbeeld een rollenspel.”
We verrassen de klant
“Door ons naast ons schoonmaakwerk te richten op gastvrijheid, kunnen we onze klant verrassen met nét die stap extra. Die persoonlijke, actieve benadering, die extra glimlach of dat extra gebaar levert vaak extra waardering op. We investeren dan ook in onze klant en leren het bedrijf goed kennen. Zo kunnen we inspelen op de individuele wensen van de klant.”
Schoonmaak met trots
De trainingen werpen volgens Maud Voermans op diverse vlakken hun vruchten af. “Tijdens een van onze trainingen kwam naar voren dat medewerkers soms een minderwaardig gevoel over zichzelf hebben. Ze zijn ‘slechts’ schoonmaker. Zo’n gedachte is ontzettend zonde. Want dat straal je uit! Terwijl al onze medewerkers hun werk enorm leuk vinden. Door te werken aan dat extra stapje zelfvertrouwen lieten we onze medewerkers hun eigen meerwaarde voelen en zien. Dat gaf echt een boost! Met opgeheven hoofd en een prettige energie stappen ze een bedrijf binnen. En dat komt de schoonmaakprestaties natuurlijk alleen maar ten goede!”
Wilt u de gastvrijheid van de medewerkers van Perfekt Schoonmaakbedrijf ervaren? Neem contact op!
Auteur: Maartje Bertens
Meer informatie over PERFEKT B.V., SCHOONMAAKBEDRIJF:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!