HAS Hogeschool onderzoekt hoe wij ons onderwijs kunnen verbeteren
- 12 mei, 2020
- Onderwijs & Training
HAS Hogeschool is afgelopen najaar een onderzoek gestart om te kijken hoe zij het ondernemersonderwijs kunnen verbeteren. Uitgangspunt daarbij is de ‘leefwereld’ van de student: tegen welke vraagstukken loopt hij of zij aan bij het starten van een eigen bedrijf?
En hoe kunnen wij als onderwijsinstelling de student zo goed mogelijk begeleiden bij het oplossen van die vraagstukken, ook als dit niet precies binnen het onderwijsprogramma past? Peter ter Horst is programmamanager Ondernemend Onderwijs bij HAS Hogeschool en vertelt er in dit interview meer over.
Wat is de aanleiding voor het starten van het onderzoek?
Peter: “Stel je eens voor: je bent 20 jaar, je studeert aan HAS Hogeschool en je wilt je eigen bedrijf starten. Dat is best een stap. Want als je ondernemer wordt, heeft alles wat je doet direct consequenties op je hele leven. Op het moment dat je gaat ondernemen, word je echt afhankelijk van jezelf. Als HAS Hogeschool begeleiden we studenten die deze stap willen maken daarom intensief. Dit doen we bijvoorbeeld via het afstudeertraject Topklas Ondernemen, maar ook binnen de reguliere onderwijsprogramma’s. Uit een recente enquête onder studenten Topklas Ondernemen bleek dat zij tevreden zijn over het traject, maar graag zouden willen dat er nóg meer aandacht is voor individuele vraagstukken.”
Wat bedoel je hier precies mee?
“De obstakels waar studenten bij het starten van hun bedrijf tegenaan lopen, passen niet altijd bij de inhoud en de timing van het programma dat aangeboden wordt. Iedere student is uniek, net als ieder bedrijf. Dat moet centraler komen te staan gedurende zo’n begeleidingstraject. Om dit te bewerkstelligen is het niet alleen nodig daar ruimte voor te maken in het programma. Het vraagt ook om flexibiliteit en een ondernemende houding van docenten en experts uit het werkveld. Via een onderzoek brengt HAS Hogeschool op dit moment in kaart wát er dan precies nodig is. Het uitgangspunt is de ‘leefwereld’ van de ondernemende student. Want daarmee begint het."
Leg dat eens uit, de 'leefwereld' van de ondernemende student?
“Op dit moment ligt binnen trajecten als Topklas Ondernemen de nadruk vooral op het opzetten van het bedrijf zelf, de bedrijfskundige kant van ondernemerschap. Bijvoorbeeld: zit het businessplan goed in elkaar? Is er een verdienmodel? Wordt de juiste markt aangeboord? Al dit soort vraagstukken zitten stevig verankerd in het onderwijsprogramma. We willen meer aandacht voor de persoon zelf die gaat ondernemen en de invloed van ondernemerschap op zijn of haar leven. Denk aan wat ik aan het begin van het interview vertelde: de onzekerheid die ondernemen met zich meebrengt, maar ook bijvoorbeeld het moeten presteren onder druk of het creatief leren oplossen van problemen. Het gaat veel meer om persoonlijke ontwikkeling. Zo kan het gebeuren dat een student nog niet in staat is een ondernemingsplan op te leveren, omdat hij in conflict leeft met familieleden over de koers van het bedrijf. Dan is de acute vraag: ‘Hoe los ik dit conflict op?”
Meer informatie over HAS Hogeschool:
Bekijk het complete profiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!