Helicon Bedrijfsopleidingen: “Je moet een bedrijf gezien hebben”
- 10 okt., 2012
- Onderwijs & Training
Helicon Bedrijfsopleidingen maakt zich al ruim tien jaar sterk voor goede en vakkundige bedrijfsscholing. Het bedrijf wil daarin de positie van partner in het personeels- en opleidingsbeleid zijn. Net als voor de ondernemer, gaat Helicon voor blijvend resultaat.
“Het opleidingstraject zorgt dat de deelnemers beter presteren in hun functie op de werkvloer”, aldus programmamanager Rob van Velthoven.
Helicon Bedrijfsopleidingen biedt maatwerk voor bedrijven met een directe scholingsvraag”, vertelt senior consultant Ton Friesen. “Wij leveren echter niet zomaar een cursus of opleiding op maat, maar gaan juist dieper op de doelstellingen van het bedrijf in. Het opleidingstraject moet een-op-een aansluiten bij de bedrijfsfilosofie van een onderneming en de deelnemers inspireren om hun prestaties actief te verbeteren. En omdat geen een bedrijf hetzelfde is, hebben we diverse instrumenten, modellen en methodieken ontwikkeld om maatwerk te kunnen leveren.”
Deze strategie ontstond zo’n 11 jaar geleden, naar aanleiding van een studiereis naar Ierland waar destijds scholen al opleidingen binnen bedrijven verzorgden. Dit model bleek goed te passen bij de vragen die destijds vanuit de partners van Helicon op tafel kwamen. “Center Parcs was een van onze eerste klanten die graag een opleiding toegespitst op hun bedrijfsvoering en -filosofie wilde laten ontwikkelen”, vertelt programmamanager Frans Demarteau.
“Dit opleidingstraject begon voor ons met het leren kennen van het bedrijf. Door een week anoniem in het park te verblijven leerden we de medewerkers en de werkwijze van Center Parcs kennen. Want pas wanneer je de visie, de waarden, de taal, de procedures en de werkwijze van een bedrijf kent, kan je achterhalen wat een klant wil, tegen welke problemen men aanloopt en waar de klant het meest mee gebaat is. Je moet een bedrijf gezien hebben.”
Frans Demarteau en Ton Friesen onderhouden samen met Rob van Velthoven, Ivo van Opbergen en Nicoline Wiersma nauw contact met het bedrijfsleven om ondernemers te helpen bij hun opleidingsvraagstukken. Doorvragen naar de achterliggende gedachte van deze scholingsvraag is het eerste wat de programmamanagers doen. Van Velthoven: “Wij richten ons namelijk op de ontwikkeling en scholing van het personeel als onderdeel van een bedrijfsstrategie. Daarbij hoort een blijvend resultaat.”
“De drijfveren van bedrijven kunnen echter nogal verschillen”, vult Demarteau aan. “Soms verplicht de cao een opleiding. Maar wanneer het veranderen of verbeteren van het gedrag van de medewerkers en daarmee ook het bedrijf geen doelstelling van de scholing is, is dat zeker een gemiste kans. Onze visie is dat een opleiding vooral energie moet geven en moet inspireren. Dit is essentieel om resultaten in de werkzaamheden van de medewerker te behalen. En dankzij onze methode is dit resultaat ook nog eens meetbaar.”
“Overigens kan het ook voorkomen dat de HR manager een heel ander beeld voor ogen heeft dan de manager operations”, vertelt Van Velthoven. “Om die reden stel ik vaak een projectgroep samen waarin de functieprofielen toekomstgericht worden besproken en vastgesteld. Daarmee maak je het vraagstuk concreet. Als er een concreet plan ligt, worden het gedrag, de kennis en de vaardigheden beschreven die bij deze functie horen. In dit voortraject, dat afhankelijk van het bedrijf maanden, maar ook een jaar kan duren, krijg je heel veel waardevolle informatie mee.
Wij hanteren altijd de 40-20-40-regel waarin we 40% van de tijd aan het voortraject besteden, 20% aan de training zelf en weer 40% aan de daadwerkelijke implementatie op de werkvloer. We begeleiden mensen niet alleen naar een diploma toe, maar brengen verandering in het gedrag teweeg.” Helicon Bedrijfsopleidingen biedt veel verschillende opleidingen die gericht zijn op verschillende sectoren (zie kader). Friesen: “Met het inspringen op tendensen in de markt en het ontwikkelen van nieuwe opleidingen, houden we een vinger aan de pols wat betreft de veranderende vraag uit de markt.”
“Binnen de sectoren food en feed is de vergrijzing bijvoorbeeld een groot probleem”, vertelt Van Velthoven”, terwijl de aanwas op de technische opleidingen nihil is. Ook wordt de automatisering steeds verder doorgevoerd.” Friesen: “Vanuit onze vestiging De Groene Campus in Helmond gaan we opnieuw bekijken of we reguliere leerlingen die dagonderwijs volgen warm kunnen maken voor de foodsector, door bijvoorbeeld leerlingen dierverzorging stage te laten lopen in de food- en feedindustrie. Van Velthoven: “Ook werken we intensief samen met uitzendorganisaties om te kijken of we flexkrachten kunnen opleiden binnen bepaalde bedrijfsopleidingen zodat zij over de juiste kennis en vaardigheden beschikken.”
Demarteau is onder andere verantwoordelijk voor de sector Greenport. “Binnen deze sector heersen dezelfde trends als bij food en feed. Het imago van de sectoren onder de jeugd is slecht, terwijl de werkgelegenheid binnen de sector zeker in deze regio enorm groot is. De sector lost het nu op door ‘handjes’ te importeren. Daarnaast is deze sector heel technologisch geworden en heeft behoefte aan mensen die op een hoger level bedrijven kunnen besturen.” Maar naast problemen, maakt de groene sector ook positieve ontwikkelingen door. Een voorbeeld hiervan is de opkomst van de FeelGood Garden, die op dit moment op de Floriade kan worden bewonderd. Demarteau: “Hierbij staat de positieve invloed van groen op wonen, werken en leven centraal. Speciaal voor hoveniers die zich hierin willen verdiepen, hebben we een opleidingstraject ontwikkeld.” Deze opleiding valt binnen de sector groen waar Wiersma actief is. Behalve bij deze opleiding is zij ook betrokken bij opleidingen voor o.a. waterschappen, groenvoorzieningsbedrijven, gemeenten en golfterreinen.
Van Opbergen houdt zich met name bezig met vraagstukken op het gebied van re-integratie van medewerkers aan de onderkant van de arbeidsmarkt waaronder de sociale werkvoorziening. Deze sector heeft de afgelopen jaren flink wat ontwikkelingen doorgemaakt. Gemeenten hebben veel kandidaten die naar regulier werk moeten worden begeleid, bijvoorbeeld jongeren met een wajong-uitkering, wwb-ers (Wet Werk en Bijstand) en schoolverlaters. De ontwikkeling van mensen is daarbij essentieel. Helicon Bedrijfsopleidingen werkt in verschillende regio’s samen met gemeenten/SW-bedrijven en re-integratiebedrijven en verzorgt ontwikkeltrajecten op maat zodat mensen een startkwalificatie kunnen behalen, waardoor ze hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten
Voor alle opleidingen geldt dat er zoveel mogelijk in de eigen werkomgeving of een passende bedrijfsomgeving wordt opgeleid. Friesen: “We zoeken steeds naar opleidings- en trainingsmomenten die juist buiten het klaslokaal plaatsvinden. De vaste werkplek of een bedrijfsomgeving is de juiste plek om het geleerde in praktijk te brengen.” Van Velthoven: “90% van de opleidingstrajecten heeft te maken met gedragsverandering. Onze onderwijskundige modellen zijn bedoeld om het gedrag daadwerkelijk te veranderen en een cultuurverandering binnen het bedrijf te realiseren. Bij een verandering in houding en/of gedrag maakt de omgeving, of dit nu een SW-bedrijf of een accountantskantoor is, niet uit.”
Helicon Bedrijfsopleidingen in het kort |
Onderwijs wordt steeds meer maatwerk: voortdurend worden door specialisten trainingen en opleidingen ontwikkeld voor mensen die vanuit een werkende positie verder willen doorgroeien of zich bij willen laten scholen. Helicon Bedrijfsopleidingen biedt werkenden de gelegenheid om maatgericht onderwijs te volgen. Door heel Nederland worden bedrijfsopleidingen, cursussen en in-company trainingen verzorgd. Helicon Bedrijfsopleidingen helpt bedrijven en hun medewerkers zich zo te ontwikkelen dat ze in hun loopbaan altijd over de juiste vakkennis en competenties beschikken en het vermogen hebben deze optimaal te benutten voor het bedrijf en de medewerker zelf. |
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!