Hét uitzendbureau voor Oost-Europese en Nederlandse uitzendkrachten
- 1 nov., 2012
- Arbeidsmarkt
De core business van HOBIJ het uitzenden en detacheren van mensen uit Europa. Dit doen wij met een focus op de markten Food, Logistiek en Metaaltechniek.
Hoe is jullie organisatie ontstaan?
HOBIJ is in 1995 opgericht en in eerste instantie was het businessmodel er op gericht om de klanten op het gebeid van Personeelsvoorziening en ondersteunende HR services zoveel mogelijk te ontlasten en te bedienen. Een “One stop shopping model” als het ware. De werving van kandidaten vond hoofdzakelijk in Nederland plaats alhoewel we in 1998 als een van de eerste bureaus in Nederland begonnen met het eveneens werven van kandidaten uit andere EU landen. Het laatste was echter meer een ondersteunende dienstverlening in eerste instantie. In 2009, kort nadat de meest hevige recessie sinds mensenheugenis z’n sporen in Nederland had achtergelaten, werd een begin gemaakt met een nieuwe Strategie. De focus kwam weer te liggen op Uitzending & Detachering en het accent in de werving werd verlegd van Nederland naar landen als Litouwen, Letland, Polen en Hongarije. Zo werd HOBIJ uiteindelijk “Expert in European Workforce”! Inmiddels wordt HOBIJ op het gebied van Internationale Arbeidsbemiddeling gezien als een van de grootste en meest vooraanstaande spelers in Nederland.
Wat maakt jullie organisatie uniek?
Groeien in breedte en diepte. Never stop growing, dat is het motto van HOBIJ, het vertrekpunt en het doel van al ons handelen. Wij zetten ons in om het leven van mensen te raken en te verbeteren, en organisaties te ondersteunen in het behalen van hun doelen door hen met onze flexkrachten te verbinden. De groei en persoonlijke ontwikkeling van onze werknemers gaan hand in hand met de groei en ontwikkeling van het bedrijf waarvoor zij werken.
Economische thema's in de regio Noordoost-Brabant zijn: food, health zorg & farma, innovatie, logistiek recreatie & toerisme en technology (machinebouw).Is jullie organisatie met één van deze thema's verbonden? En zo ja, op welke manier?
Bij HOBIJ zijn wij gespecialiseerd in food, logistiek en techniek. Als flexbureau spelen wij een essentiële rol in het matchen van de behoeften van Europese arbeidskrachten aan Nederlandse bedrijven die actief zijn in deze sectoren. Wij dragen eraan bij dat iedereen in Europa een gelijke kans krijgt om door middel van een baan geluk te vinden, en helpen bedrijven met onze specialistische kennis van de internationale personeelsmarkt om precies de juiste mensen te vinden voor hun vacatures.
Waar staat de organisatie over 5 jaar?
Bij HOBIJ werken we dagelijks met een enthousiast en betrokken team aan ontwikkeling. Ontwikkeling en groei van onze flexkrachten, ontwikkeling en groei van onze klanten en daarmee impliciet aan de ontwikkeling en groei van HOBIJ. We hebben niet perse de ambitie om de allergrootste te zijn maar wel de absolute ambitie om binnen het speelveld van Internationale Arbeidsbemiddeling de beste te zijn. We geloven in een verenigd Europa en zien veel kansen in een gezamenlijke arbeidsmarkt. Dit is geen bedreiging zoals sommigen ons wel eens willen doen geloven maar dit is een prachtige kans! We staan op dit moment nog maar aan het begin van de eenwording van Europa en haar arbeidsmarkt. Dit proces gaat, zo denken wij, in een stroomversnelling komen en wij willen als Experts een belangrijke rol spelen in het matchen van de behoeften van onze klanten en onze Europese kandidaten. Hen een platform bieden voor ontwikkeling, o.a. door sterk in te zetten op opleiding en training, dat is wat ons elke dag drijft! Daarnaast denken wij dat het Angelsaksische organisatiemodel op haar laatste benen loopt, de huidige wereldwijde economische crisis toont dat aan. De nieuwe generatie wil op een andere wijze getriggerd worden en wil bijdragen aan een betere, schonere en veiligere wereld. De filosofie van HOBIJ sluit hier naadloos op aan. Wij erkennen dat onze dienstverlening vraagt om het nemen van verantwoordelijkheid. We raken en beïnvloeden het leven van mensen. Op het gebied van goed werkgeverschap willen we uitblinken. De reis is belangrijker dan het einddoel!
Wat zijn de plannen voor de nabije toekomst?
Op dit moment zijn wij in de race voor een vermelding als Great Place to Work. Hiertoe wordt onze organisatie getoetst op onder meer geloofwaardigheid, respect en eerlijkheid. Verder wordt een cultuuraudit uitgevoerd. Hiermee wil HOBIJ het eerste uitzendbureau worden dat de titel toebedeeld krijgt van haar uitzendkrachten.
HOBIJ is momenteel tevens bezig een netwerk op te bouwen van regiokantoren vanuit welke wij organisaties in heel Nederland beter kunnen bedienen.
Directeur aan het woord
Naam | Han van Horen |
Werkt _ uur per week | Zoveel als nodig is |
Eerste baan | Personeelsfunctionaris |
Hoe zou u uzelf omschrijven?
Iemand met een passie voor ondernemen, ambitieus, positief ingesteld. Op het gebied van Internationale Arbeidsbemiddeling “we want to change the game” dat is mijn drijfveer!
Hoe ziet uw loopbaan er tot op heden uit?
Ik ben in 1991 afgestudeerd met een HBO diploma op het gebied van Personeel & Organisatie in Eindhoven. Direct aan de slag gegaan als personeelsfunctionaris en na enkele jaren werkzaam te zijn geweest als eindverantwoordelijke van een afdeling Personeel & Organisatie in 1995, samen met een compagnon, gestart met HOBIJ. Sinds 1 januari 2007 heeft deze zich teruggetrokken uit de Directie en de dagelijkse leiding en sinds die datum dus alleen eindverantwoordelijk voor HOBIJ.
In welke leiderschapsstijl herkent u zichzelf het meest?
Situationeel leiderschap. Elke situatie heeft z’n eigen dynamiek en daarop moet de leiderschapsstijl worden afgestemd.
Wat is uw lijfspreuk?
(deze heb ik gestolen van onze voorzitter van de Raad van Advies): “je moet dingen doen die bij je horen en geen dingen om er bij te horen” Dicht bij jezelf blijven dus.
Bent u actief binnen een zakelijk netwerk/vereniging, en zoja welke?
BZW, Studieclub BZW, CVO, Food & Feed, Logistiek platform, Food Connection Point, etc.
Welke ondernemer inspireert u?
Ik ben van mening dat je van elke ondernemer wel iets kunt opsteken. Uiteindelijk is het van belang om je eigen pad te bewandelen en zelf keuzes te maken.
Welke boodschap wilt u uw collega ondernemer meegeven?
Zorg dat je plezier houdt in wat je doet. Dat is volgens mij een basisvoorwaarde om blijvend succesvol te kunnen zijn. Op je tandvlees kun je wel een col naar boven rijden maar je wint er de tour niet mee.
Meer informatie over HOBIJ :
Bekijk het complete bedrijfsprofiel