Hoge omloopsnelheid vis garandeert kwaliteit en service
- 27 okt., 2016
- Agrofood & Biobased
Kwaliteit en service. Als bedrijven deze woorden laten vallen, is dat bijna altijd een marketingverhaal. Maar bij Vishandel Schot is dat zeker niet het geval. “Kwaliteit en service gaan bij ons bedrijf altijd samen”, zegt Sander Deurloo.
Sander Deurloo vervolgt: “Dat komt door de hoge omloopsnelheid van onze producten. En dat hebben we te danken aan de vele klanten die we bedienen, met name in de horeca in Zeeland, West-Brabant, provincie Antwerpen en Vlaanderen.”
Beste kwaliteit, dus coquilles uit de Verenigde Staten
Kwaliteit houdt voor Vishandel Schot in dat je de klanten het beste moet kunnen bieden, al moet het van heel ver komen. “Een mooi voorbeeld zijn de coquilles. Deze importeren we zelf uit de Verenigde Staten. Wat formaat, structuur en maat betreft zijn deze coquilles onovertroffen.” Maar de afstand, heeft dat geen invloed op de kwaliteit? “Nee”, verzekert Sander. “De coquilles worden na de vangst onmiddellijk aan boord schoongemaakt en ingevroren. Daardoor blijft het smaakpalet intact. Sommige andere producten halen we zelfs iedere ochtend vers uit het water. Het liefst zouden we alles onmiddellijk vanuit het water op het bord van de gasten serveren.”
Meedenken over de menukaart
Een zichzelf respecterend restaurant wisselt regelmatig van kaart. Maar het is lastig inschatten hoe de visprijzen zich de komende maanden zullen ontwikkelen. “Wij kennen de markt heel goed, weten dus wat hoe die zich zal gedragen. Daarom denken we graag mee met onze klanten. Soms weten we dat de prijs van een vissoort zal stijgen. Dan kan de klant er rekening mee houden, en hoger inzetten. Dan zijn ze ervan verzekerd dat ze altijd een fatsoenlijke marge maken op de vis die ze aanbieden. Daar doen we het voor: ze moeten geld kunnen verdienen aan de producten die we aanleveren. Dat is ook in ons eigen belang. Wij hebben ook graag dat het onze klanten heel goed gaat. Des te meer kunnen we zelf verkopen.”
Snelservice – ook op zondag
Wat ook bij de service hoort: anticiperen op onverwachte ontwikkelingen. “Soms zit er in hardloper tussen. Nee verkopen aan de gasten wil je niet, dus als het nodig kunnen onze klanten rekenen op onze gratis snelservice - ook op zondag. Bellen, wij komen de vis brengen. Verse vis, natuurlijk. Voor minder doen we het niet.”
Chef-kok in dienst met een horecavisie
Vishandel Schot zit al decennialang in de vis. Dan kun je denken de wijsheid in pacht te hebben. Die kokervisie zal je bij ons niet aantreffen, zegt Sander. “Integendeel. Omdat we veel zaken doen met de horeca, hebben we een chef-kok in dienst. Hij heeft een horecaperspectief, weet exact wat er leeft in een restaurant. Daar hebben wij en uiteindelijk de klanten veel profijt van.” Zo worden onder meer nieuwe producten door de chef-kok uitvoerig bekeken en geproefd voordat ze op de afzetmarkt worden gelanceerd.
Ook bottarga, lijngevangen vis en zeewier
De klant is koning. Net als kwaliteit en service is ook dat een cliché. “En toch is het waar”, zegt Sander. “We kunnen elke klant bedienen. Wil je kweekvis, die qua prijs zeer aantrekkelijk is? Dat kan. We leveren ook aan sterrenrestaurants. Werkelijk alles wat uit en van om het water komt, daar kun bij ons voor terecht. Dus ook voor bottarga, lijngevangen vis of zeewier.”
Auteur: Kees Klijn
Meer informatie over SCHOT THOLEN, VISHANDEL :
Bekijk het complete bedrijfsprofiel