Internationaal sneltransport gaat dag en nacht door
- 8 apr., 2016
- Logistiek & Vervoer
Als iets een 24-uursdienst genoemd mag worden, is het wel internationaal spoedvervoer. Een aparte tak van sport binnen de transportwereld. Sneltransport vergt een flinke mate van flexibiliteit en bovendien een slimme planning. Specialist Moerdijk Koeriers deed voor ons een boekje open.
Wat is sneltransport?
Moerdijk Koeriers verzorgt al sinds jaar en dag vakkundig internationaal sneltransport. Maar wat houdt dat nu precies in? We vroegen het directeur Richard Winde. “Sneltransport of spoedvervoer zorgt ervoor dat klanten met spoed beleverd kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een monteur die ergens een machine aan het repareren is, maar daarbij een onderdeel mist. Wij zorgen dat dat onderdeel snel ter plaatse komt.”
Van hele kleine tot grote zendingen
Uit de woorden van Winde blijkt duidelijk waar de noodzaak van een spoedtransport vandaan komt. Zonder Moerdijk Koeriers zou de betreffende monteur zijn werk niet kunnen voortzetten, waardoor machines stil komen te staan. En stilstaande machines kosten geld. Maar het zijn niet alleen kleine onderdelen die zijn bedrijf vervoert. Spoedvervoer is er al voor een enkele envelop tot aan een 30-tons lading. “En alles daartussen in.”
Chemicaliën
Branches die 24/7 doorgaan en waarbij tijd van essentieel belang is, die zijn extra gebaat bij snelle levering. De chemische industrie is zo’n branche. “Petrochemische terminals die gaan in de weekenden of met de feestdagen niet dicht. De zeeschepen (die de stoffen vervoeren red.) gaan maar door.”
ADR-gecertificeerd vervoerder
“Wij zijn met ons spoedvervoer aan deze branche verbonden. Onze klanten verwachten dat we altijd bereikbaar en inzetbaar zijn. En dat zijn we dan ook, 24 uur per dag”, vervolgt Winde. Moerdijk Koeriers is een belangrijke partner voor de chemische industrie. Het snel en vakkundig vervoeren van chemische stoffen gebeurt met wagens en chauffeurs die voldoen aan alle ADR-normen.
Additieven petrochemie
“Chemicaliën zijn ons specialisme. Een voorbeeld: zeeschepen laden en lossen vanuit een landtank bepaalde brandstoffen. Maar soms hebben deze brandstoffen niet de juiste kwaliteit om verhandeld te worden. Daar moet dan eerst een additief aan toegevoegd worden. Dat gebeurt via een tussenleiding tijdens het laden of lossen. Wij zorgen ervoor dat deze additieven van de verkoper naar de laad/losplaats komt.”
Altijd beschikbaar door een strakke planning
Dat spoedtransport een vak apart is, weet Winde als geen ander. De telefoon op kantoor staat roodloeiend met opdrachten die van te voren niet bekend zijn. Flexibel handelen en slim plannen is de oplossing. Zo stuurt de directeur niet zijn enige trailerchauffeur voor een kleine zending naar Groningen. Wat als hij even later een aanvraag voor een volle combinatie naar Zuid-Spanje krijgt? Het gebeurt bij Moerdijk Koeriers. De vaste chauffeurs zagen al tal van mooie klussen.
A la minute
“Als ik nu in Lommel, België een palletje moet laden, dan rijdt er over vijf minuten een chauffeur weg. En die is binnen vier a vijf uur weer terug in Rotterdam met z’n handel. Wij werken à la minute. Niet alleen nu, maar ook op zaterdagavond om tien uur of zondagochtend om zes uur ‘s morgens.”
De snelle dienstverlening leidt regelmatig tot oprechte complimenten. “Niet zozeer vanuit de chemische sector, daar is dit heel gewoon. Maar anderen bedanken ons regelmatig voor de snelle reactie. Dat is leuk, maar wij doen gewoon ons werk”, besluit Winde nuchter.
Auteur: Bouke Tuit
Meer informatie over MOERDIJK KOERIERS:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel