Jongeren: de denkers van nu én de bouwers van morgen
- 23 jun., 2015
- Onderwijs & Training
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them - Albert Einstein. Oud denken past niet in een nieuwe tijd. Stichting Tasty Green Lifestyle Experience (TGLE) streeft daarom naar een samenleving met jongeren mee aan het stuur.
Tasty Green Lifestyle Experience, opgericht door Xander Beks, brengt overheid, ondernemers en onderwijs bij elkaar, met de jeugd als verbindende factor. "We willen jongeren actief bij de toekomst van Brabant betrekken", aldus , pedagoog en coach bij TGLE.
TGLE geeft externe impulsen
In een steeds sneller veranderende wereld zijn jongeren de innovatieve ontwikkelaars van een betere toekomst. De jeugd heeft een open blik en mind, oog voor nieuwe ontwikkelingen en vult processen anders in. Hoewel dat precíes is waar de samenleving behoefte aan heeft, weten overheid, bedrijfsleven en studenten elkaar nauwelijks te vinden. Van Hezik kijkt daarbij kritisch naar de rol van het onderwijs. "Opleidingen spelen onvoldoende in op de vraagstukken van deze tijd. TGLE geeft daarom externe impulsen."
Behoefte arbeidsmarkt
Van Hezik: "Wij gaan uit van de maakbaarheid van het onderwijs: kijk naar de behoefte van de arbeidsmarkt. Denk aan de Brabantse topsector Agrifood, die over tien jaar niet meer bestaat als de instroom van jongeren afneemt. Bedrijven uit deze sector moeten zichtbaar zijn voor de jonge generatie. De landbouw is geschikt voor jongeren met zeer diverse opleidingen. Zelfs ICT- of marketingstudenten zijn van waarde voor deze sector. Helaas is het onderwijs niet ingericht om scholieren te laten ontdekken wat er allemaal mogelijk is met het behaalde diploma."
Transitie
Volgens Van Hezik bestaan er wel kansen voor verandering. "Wij signaleren dat er een transitie gaande is bij de drie O's: overheid, ondernemers en onderwijs. De overheid betrekt de burger steeds vaker in het besluitvormingsproces. Ondernemers hebben meer behoefte aan mensen met andere skills, zoals een flexibele en proactieve houding of een intergenerationele aanpak. En het onderwijs is gebaat bij levensechte opdrachten om studenten te prikkelen en te motiveren."
Potentie omzetten in goud
TGLE bevindt zich te midden van de drie O's. "Een goede positie bij het begeleiden van de jeugd naar kansen op de arbeidsmarkt. Hoewel het idee bestaat dat we ons geen zorgen hoeven te maken over Nederlandse jongeren, ze scoren immers hoog op de wereldwijde geluksladder, is er vanuit het onderwijs weinig aandacht voor de potentie van de jonge generatie. Zonde, want jongeren zijn de denkers van nu én de bouwers van morgen. Ze hebben idealen, dromen, talenten, zijn creatief en kijken positief de toekomst in. We mogen deze kracht niet verloren laten gaan. Laten we de potentie van jong talent omzetten in goud voor de samenleving."
Van bookwise naar streetwise
Van Hezik vervolgt: "Het bedrijfsleven heeft steeds meer behoefte aan streetwise. Jongeren doen skills en vaardigheden op via bijbanen, sociale contacten, social media en op straat. Hiermee nemen ze een voorsprong op de docent die vasthoudt aan de traditionele bookwise-strategie."
TGLE daagt jongeren graag uit met levensechte opdrachten. "Vanuit talent, passie en opleiding verbinden we hen structureel met de overheid en het bedrijfsleven. Goede begeleiding staat daarbij voorop. Vergelijk het met rijles. De student neemt plaats in de driver's seat, achter het stuur. Er is veel vrijheid, maar waar nodig grijpen wij in. Dankzij de levensechte opdrachten gebeuren er spannende dingen. Jongeren raken bijvoorbeeld geïnspireerd om na de studie een eigen bedrijf te starten óf ze vallen op bij bedrijven en worden gerekruteerd."
Wie investeert in de jeugd, heeft de toekomst
Het TGLE-team, veelal bestaande uit zzp'ers met eigen taken en verantwoordelijkheden, nodigt ondernemers en overheid uit om mee na te denken over het onderwijs. "Op dit moment weten we nog niet welke beroepen er in 2030 bestaan", informeert Van Hezik. "Er zijn new skills for new jobs nodig. Voor bedrijven is het belangrijk dat het onderwijs met hen meebeweegt en dat jongeren hen in het vizier hebben. Wij bedenken verrassende campagnes en sturen aan op inspirerende ontmoetingen tussen ondernemers en jong talent.
"Ook de provincie moet zich profileren als aantrekkelijke aanstaande werkgever. Tijdens strategische relatie-evenementen, zoals de Dutch Design Week en de Delta Innovation Week, brengen wij bestuurders en studenten met elkaar in contact. Voor de overheid is het noodzaak om jongeren te binden en betrokken te houden bij het beleid van de provincie. Wie investeert in de jeugd, heeft de toekomst."
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Koers TGLE
-
TGLE treedt op als intermediair tussen de provincie Noord-Brabant, ondernemers en onderwijs/jongeren. Doel is om het onderwijs van nú te laten aansluiten bij de toekomstige vraag van de arbeidsmarkt.
-
TGLE concentreert zich op de volgende thema's:
- Arbeidsmarkt
- AgriFood innovatieprogramma
- Landbouwinnovatie
- Vrijetijdseconomie
- Natuur(beleving)
- Ruimtelijke Ordening
- (Top)sport
- Verbinding stad-platteland
- Verduurzaming van evenementen
-
Vanuit deze thema's definieert TGLE samen met de overheid en het bedrijfsleven levensechte opdrachten voor opleidingen. Studenten helpen bij de voorbereiding, implementatie en uitvoering van de opdrachten.
-
Voor iedere levensechte opdracht wordt de juiste kandidaat (student) geselecteerd. Dit gebeurt met behulp van de Motivatiekompas van TGLE. Voorbeelden van 'levensechte' projecten:
- Studenten van mediaopleidingen maken scripts, doen interviews en werken aan promo's voor bedrijfsfilms.
- Kiekje in de Brabantse keuken: in opdracht van de provincie zoeken studenten samen met bedrijven naar mogelijkheden om maatschappelijke initiatieven voort te zetten.
- Studenten voeren videoregistraties van LIB-projecten uit.
- Jongeren werken aan maatschappelijke en commerciële projecten, onder meer gericht op leefbaarheid en intergenerationele same
-
TGLE is actief in de gehele provincie Noord-Brabant, met een sterke focus op Bergen op Zoom, Breda, Tilburg, 's-Hertogenbosch, Eindhoven en Helmond.
-
In en rond deze zes steden stimuleert TGLE structurele samenwerking tussen ondernemers, overheid en opleidingen (mbo, hbo, universiteiten en groene opleidingen).
-
In iedere gemeente werken de drie O's gezamenlijk aan een regionaal duurzaam beroepscurriculum. Hierbij staat de vraag naar 'new skills for new jobs' centraal. VU Amsterdam verzorgt de externe monitoring van deze samenwerkingsprojecten.
-
TGLE geeft een waardevolle impuls aan de samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid (triple helix), waardoor de provincie zich verder kan positioneren als een sterke regio in Europa.
Meer informatie over Tasty Green Lifestyle Experience, Stichting:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!