Kennis is macht in de logistiek
- 10 mrt., 2015
- Logistiek & Vervoer
De logistieke wereld verschuift van kleine en middelgrote transportbedrijven met eigen, vaste klanten naar grote bedrijven ondersteund door ZZP’ers. Dat heeft gevolgen voor de automatisering.
“De grote jongens moeten veel volume hebben om winstgevend te zijn”, weet René Knapen, directeur van TANS. “Bovendien is het goed om diverse soorten transport, bijvoorbeeld food en non-food, te groeperen en op een logische volgorde te verwerken. Zo bespaar je kosten. Tegelijkertijd willen klanten steeds beter weten waar ze aan toe zijn. Hoe laat kunnen ze de koerier verwachten? Wat als er een file staat? Dit alles vraagt om goede automatisering.”
“Ging het voorheen in de transportwereld met name over goederen en geld, tegenwoordig wordt informeren steeds belangrijker. Stel: je verwacht om drie uur een vrachtwagen vol goederen. Je zorgt ervoor dat er personeel klaarstaat om die goederen te ontvangen en uit te pakken. Maar vanwege een file komt de bezorger een uur later. Dat betekent een uur verspilde personeelskosten, en dus weggegooid geld. Misschien zijn die kosten wel hoger dan de toegevoegde waarde van de goederen die gebracht zijn.”
Automatisch communiceren
Dat betekent: kennis is macht. En kennis verkrijg je door te communiceren. Knapen: “Wanneer systemen goed op elkaar aansluiten, bespaar je geld. In het genoemde voorbeeld kan het systeem automatisch een seintje geven dat er een file staat en hoeveel later een bezorger komt. Ook is het gemakkelijker om ritjes te combineren binnen het systeem. Die zoekt automatisch de optimale route en belading.”
Tans tools en kennis
“ZZP’ers werken vaak met een ander systeem dan de grote logistieke dienstverleners. Die systemen moeten met elkaar communiceren. TANS bouwt daar koppelingen voor.” TANS maakt transportmanagement warehousesystemen en levert consultants en projectleiders. “Zij hebben de tools, kennis en kunde. Het is een specifiek vakgebied. Uiteindelijk vind ik dat grote bedrijven deze kennis in huis moeten halen.”
Van Excel naar efficiënt
“Een ander voorbeeld van wat automatisering kan betekenen is het automatisch bijhouden van keuringen”, vervolgt hij. “Een transportbedrijf heeft een wagenpark en chauffeurs in dienst. De bedrijfswagens moeten regelmatig onderhouden worden en de chauffeurs moeten hun rijbewijs verlengen. Dat wordt nu vaak handmatig in Excel bijgehouden. Maar het kan ook automatisch, en dus gekoppeld aan andere systemen. Dan geeft het systeem drie weken van tevoren automatisch een melding.”
VOC-tijd
“Nederland is van oudsher een vervoersland, kijk maar naar de VOC-tijd”, schetst Knapen. “Bovendien hebben we veel kennis op het gebied van ICT. Dat moet zo blijven. En daarom moet Nederland voorop blijven in de ICT-ontwikkelingen op dit gebied. Daarvoor hebben we niet alleen automatiseringsoplossingen nodig, maar ook goed geschoold personeel. Ik durf te verzekeren dat in deze sector (ICT en logistiek) hier in de toekomst ruim voldoende banen in te vinden zijn.”
Onderscheiden op service
“Ik zie een grote rol voor Nederlandse bedrijven op de Europese markt. Logistieke dienstverleners gaan zich steeds meer onderscheiden op aanvullende service en communicatie. Fabrikanten besteden bijvoorbeeld het distribueren en factureren uit. Tracking en tracing wordt belangrijker. De klant heeft steeds meer te vertellen: wij leveren op het door u gewenste moment. Dat vraagt een goede planning en het voorzien van snelle informatie. Al die processen moeten, liefst automatisch, gerealiseerd worden. Het uiteindelijke doel is efficiënter werken.”
Innoveren en kennis vergaren
“Met name grote bedrijven zijn geschikt om innovatieve oplossingen in te zetten. Het middenveld doet er goed aan om kennis op te doen en klanten om hun mening te vragen. Zij kunnen daarvoor vakbeurzen en congressen bezoeken, ervaringen met collega’s uitwisselen of naar een opleidings- of kennisinstituut toe gaan.” Als je in de toekomst mee wilt blijven doen, vergroot dan je kennis.
Auteur: Melinde Bussemaker
Meer informatie over TANS B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel