KW1C-studenten met projectonderwijs klaargestoomd voor toekomstige technologiemarkt

  • Technologie

De opleiding High Tech Metalektro(HTM) van het Koning Willem I College heeft een paar jaar geleden helemaal vernieuwd . Enkele ambitieuze onderwijsvernieuwers binnen het college staken de koppen bijeen en weldra rolde een vernieuwde vierjarige bol-opleiding op niveau 4 uit de bus: Technicus Engineering/Future Engineer.

KW1C-studenten met projectonderwijs klaargestoomd voor toekomstige technologiemarkt

Op het nachtkastje van eerstejaars Sanne van Doorn(17) uit Opijnen staat iets bijzonders: een lamp waar de creativiteit vanaf druipt. "Ik heb de lamp ontworpen én gemaakt. Daarbij heb ik diverse oude bromfietsonderdelen gebruikt, zoals een veer, tandwiel en bougie. Een interessante opdracht in het kader van het project GLOW", benadrukt ze. Om dit te realiseren heeft ze zich van meerdere technieken bediend. "De schaalverdeling heeft de 3D-printer gemaakt. De opleiding heeft veel te bieden, merk ik nu al. Heb nog geen uitstroomprofiel in gedachten, maar een baan als allround technicus lijkt me gaaf."

Oplossing

Haar leraar en mentor Luuk Verberk(31), feitelijk de kartrekker van de opleiding Future Engineer, "Wat studenten leren op deze opleiding, brengen ze meteen in de praktijk in een specifiek project. De focus ligt op het bedenken van oplossingen voor technische uitdagingen." Daarnaast zijn er algemene vakken zoals Nederlands, Engels en rekenen, en is binnen het vak loopbaan&burgerschap deelname aan de Unesco-activiteitenweek gekozen als vast programmaonderdeel.

Actieve houding

Zelfstandig werken, waarbij de studenten op eigen tempo kunnen kiezen tussen verbreden of verdiepen, is eveneens karakteristiek aan de opleiding die in zowel het eerste als tweede leerjaar circa negentig studenten herbergt. "Een actieve houding is bij de vernieuwde opleiding essentieel. Studenten van verschillende klassen zitten kriskras door elkaar, afhankelijk van hun leerbehoeften. Deze brede opleiding, die zich richt op een mix van competenties, onderstreept de kracht van modulair- en projectonderwijs."

Voedingsbakje

Tweedejaars student Stan Ottevanger(18) is positief gestemd: "Twee jaar geleden begon ik aan de HTM-opleiding. Die vond ik vrij schools, óók op het gebied van toetsing. Toen ik vernam dat er een nieuwe opleiding op komst was, besloot ik het jaar over te doen. Geen moment spijt van gehad", verduidelijkt hij. "Gedurende de eerste periode van dit studiejaar hebben we ons beziggehouden met het project Powersupply. We moesten op school een (LAB-)voedingsbakje maken. Nu loop ik stage, daarna gaan we ons richten op het project On the Move waar een wedstrijdelement aan zit. De opdracht is een rijdend karretje te bouwen, om vervolgens daarmee een bal in een netje te schieten."

Kloppend hart

Maurits Brock(58), ook leraar van de opleiding, is overtuigd dat de grote werkplaats op de locatie aan de Onderwijsboulevard bijdraagt aan het succes. "De werkplaats, omgeven door klaslokalen, biedt ruimte aan allerlei technische apparatuur op de terreinen van elektronica, programmeren, robotica, pneumatiek, lasersnijden, lassen, metaal- en kunststofbewerking, 3D-tekenen en 3D-printen. De werkplaats is hét kloppend hart van de opleiding." In de hedendaagse coronasituatie heeft Brock extra ondersteuning geboden door in zijn thuisstudio talrijke online-lessen te livestreamen. De filmpjes staan op zijn eigen YouTube-kanaal Techniekfilm.

Tekst: Chris Korsten

Meer informatie over Koning Willem I College:

Bekijk het complete profiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!