Logistiek regio Tilburg groeit door intermodaal vervoer
- 1 mei, 2017
- Logistiek & Vervoer
Midden-Brabant groeit de komende jaren verder als logistieke hotspot. Wil Versteijnen, directeur van GVT Group of Logistics, vertelt over de logistieke toekomst van de regio.
Foto: Wil Versteijnen, directeur van GVT Group of Logistics
De regio Tilburg wordt steeds belangrijker als draaischijf in het internationale goederenvervoer, verwacht Versteijnen. Sinds vorig jaar is er via de Railport Brabant, onderdeel van GVT Group of Logistics, zelfs een verbinding per spoor met China. Ook voor de Barge Terminal Tilburg (voor vervoer per binnenvaartschip) rekent Versteijnen op verdere groei.
Goed vestigingsklimaat
De goede verbindingen vanuit Tilburg over het water, de weg en de rails zijn voor veel bedrijven reden zich in Tilburg te vestigen. “Tilburg heeft een gigantische logistieke aantrekkingskracht. Dat levert steeds meer banen op. Kijk naar bedrijven als Bol.com, Cool Blue en H&M Fashion, die komen allemaal bewust naar Midden-Brabant. En zijn ook allemaal klant bij ons”, zegt Versteijnen.
Ook voor andere bedrijven in bijvoorbeeld de e-commerce, automotive en voor Europese distributiecentra van multinationals is vestigen in de regio Tilburg interessant. “Er is nog geen krapte op industrieterreinen, maar dat er ook in de toekomst voldoende ruimte blijft, verdient continu aandacht”, vindt de GVT-directeur.
Spoor naar China
De treinverbinding tussen China en Tilburg, ook wel bekend als ‘de nieuwe zijderoute’, maakt sinds een jaar transport over het spoor naar het verre oosten mogelijk. “Het grote voordeel is de korte transittijd ten opzichte van zeevracht: 15 in plaats van 45 dagen”, vertelt Versteijnen. Luchtvervoer is sneller, maar ook veel duurder. Dat maakt van het spoor een aantrekkelijk alternatief, dat steeds vaker gebruikt zal worden, denkt Versteijnen.
Duurzaam alternatief
Dat geldt niet alleen voor de treinen naar China, die drie keer per week vanuit Tilburg vertrekken. Ook naar Polen, Oostenrijk en Hongarije rijdt twee keer per week een trein van GVT Group of Logistics. “Vervoer per spoor is ook een alternatief voor vrachtauto’s, en in die keuze weegt duurzaamheid steeds meer mee”, zegt Versteijnen.
Intermodaal transport
Ook het kabinet zet in op duurzamer vervoer. “In 2025 moet 65 procent van het transport vanuit de Rotterdamse haven intermodaal zijn”, weet Versteijnen. Dat wil zeggen: met een combinatie van vervoersmiddelen, in plaats van over de weg met een vrachtwagen.
Veel goederen komen bijvoorbeeld vanuit de Rotterdamse haven met binnenvaartschepen naar de Barge Terminal Tilburg. Daarna kunnen ze bijvoorbeeld per spoor verder worden vervoerd. Alleen voor het laatste stukje transport is dan nog vrachtvervoer nodig.
“Intermodaal transport is duurzaam, het is goedkoper en het is ideaal voor Just in Time-deliveries”, zegt Versteijnen. Versteijnen zet daarom stevig in op intermodaal transport. Maar ook vervoer over de weg zal altijd een grote rol blijven spelen, denkt hij. Sterker nog: ook daar is sprake van een groeimarkt.
Groei van e-commerce
“Door de groei van de e-commerce en het verdwijnen van winkels krijg je een hele andere logistiek. Je is er steeds meer business-to-consumer transport, terwijl transport tien jaar geleden nog vooral business-to-business was. Dat brengt meer vervoersbewegingen met zich mee”, zegt Versteijnen. Denk aan het thuis afleveren van bijvoorbeeld een op internet gekochte wasmachine. GVT Group of Logistics speelt daarop in GVT Home Deliveries.
Binnen Logistiek Midden-Brabant, onderdeel van Midpoint Brabant, werkt GVT Group of Transport samen met andere logistieke ondernemers, de overheid en het onderwijs om aandacht te vragen voor Midden-Brabant als logistieke topregio.
Samen zorgen ze ervoor dat ook voldoende jongeren worden opgeleid in de logistiek. “De logistiek groeit hard, en heeft dus ook de komende jaren volop mensen nodig, op alle niveaus, van mbo tot wo”, zegt Versteijnen. “In de logistiek is niet een dag hetzelfde. En je kunt er zelf je carrièrepad bepalen.”
Auteur: Marten van de Wier
Meer informatie over GVT GROUP OF LOGISTICS:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel