Margot Tempelman: "Toerisme zit in mijn bloed"

  • Toerisme & Recreatie

Kenniscentrum Kusttoerisme hoopt toerisme volledig op de kaart te kunnen zetten.

Directeur Margot Tempelman aan het woord

Naam Margot Tempelman
Werkt 40 uur per week
Eerste baan Onderzoeker bij Stichting Vrijetijdsonderzoek
 

Margot TempelmanHoe zou u uzelf omschrijven als coördinator van Kenniscentrum Kusttoerisme?

Toerisme zit in mijn bloed en de laatste 15 jaar is dit steeds specifieker KUSTtoerisme geworden. Tijdens mijn werk probeer ik iets te betekenen voor Zeeland, maar hopelijk ook steeds meer voor andere kusten. Ik hoop mijn passie voor de kust over te dragen aan mijn collega’s.

Hoe ziet uw loopbaan er tot op heden uit?

Heel wisselend, maar altijd in het toerisme! Ooit ben ik stewardess geweest bij de KLM, ik ben werkzaam geweest in ‘VVV-land’. Ik ben begonnen op de Veluwe en daar heb ik me bezig gehouden met marketing, beleidsplannen, het opzetten van nieuwe kantoren, fusies en andere projecten. Eind 1996 ben ik naar Zeeland gekomen met de opdracht om toeristische producten te ontwikkelen vanuit het toenmalige Bureau voor toerisme Zeeland.  Na een aantal jaren zijn we gestart met een kenniscentrum voor toerisme samen met de provincies Zeeland, Brabant en Limburg. Vanaf 2006 is het kenniscentrum overgegaan naar de HZ en zijn we kustgericht gaan werken.

Wat is uw grootste zakelijk succes tot op heden?

Ik ben trots op de koppeling van het kenniscentrum met het onderwijs nu ingebed in Scaldis Academy.  Ook mogen we er trots op zijn dat het werkveld onze activiteiten goed waardeert. Dit blijkt uit een recent onderzoek, maar ook altijd uit de reacties die we krijgen na onze bijeenkomsten en publicaties. Daarnaast hebben we een groot aantal individuele bezoekers op de website en veel volgers op Twitter.

Bent u actief binnen een zakelijk netwerk/vereniging, en zo ja kunt u daar meer over vertellen?

Via mijn werk ben ik betrokken bij heel veel netwerken. Ik ben bijvoorbeeld lid van de raad van advies van het IVN Zeeland

Welke ondernemer inspireert u? En waarom?

Samenwerking met Patrick Polie van Promotie Zeeland Delta inspireert altijd weer tot nieuwe activiteiten, nieuwe vormen van samenwerken en leidt tot een verfrissende kijk op de toekomst.

Welke boodschap wilt u deze ondernemer meegeven?

Ik hoop dat we deze basis van samenwerking gaan voortzetten en dat we een positieve bijdrage blijven leveren aan Zeeland als toeristische bestemming en prettige woonomgeving!


Over de organisatie


Wat is de core business van jullie organisatie?

Kennis is belangrijk om innovatie te stimuleren en daarmee de kwaliteit en duurzaamheid van de toeristische sector te vergroten. In dat kader is Kenniscentrum Kusttoerisme actief op het gebied van:

  • kennis creëren
  • kennis circuleren
  • netwerken

kenniscentrum kusttoerisme werkt altijd op het snijvlak tussen ondernemers, overheid en onderwijs. Kijk voor een overzicht van al onze activiteiten op www.kenniscentrumtoerisme.nl

Hoe is jullie organisatie ontstaan?

Het Kenniscentrum toerisme was oorspronkelijk een onderdeel van het Bureau voor Toerisme Zeeland. In 2006 is dit kenniscentrum overgegaan naar de HZ (hogeschool Zeeland) vanaf dat moment is samen met het ministerie van EZ ingezet op de specialisatie ‘kust’.

Wat maakt jullie organisatie uniek?

Wij zijn de enige organisatie op het gebied van toerisme die de kust specifiek benoemt en hierop kennis ontwikkelt. Alle onderwerpen zijn kust gerelateerd en dat maakt ons in zekere zin uniek. Wij hebben bijvoorbeeld geen kennis over de wadden hiervoor werken we samen met Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Ook de werkwijze waarbij onderwijs, onderzoek en ondernemerschap samenkomen is een belangrijk kenmerk.   

Economische thema's in de regio Zeeland zijn: Innovatie, logistiek, Maintenance en Recreatie & toerisme. Is jullie organisatie met één van deze thema's verbonden? En zo ja, op welke manier?

Recreatie & toerisme; we houden ons nu eenmaal bezig met vrije tijd en toerisme aan de kust.

Waar staat de organisatie over 5 jaar?

Het is moeilijk om een exacte voorspelling te doen, maar ik hoop dat het kenniscentrum op een aantal inhoudelijke onderwerpen zoals bijvoorbeeld gezondheid in relatie tot kusttoerisme, maar ook watersport toonaangevend wordt op nationaal en misschien wel internationaal niveau.

Wat zijn de plannen voor de nabije toekomst?

Er komt een Centre of Expertise voor toerisme, vrije tijd en hospitality. Dit is een samenwerking tussen Stenden Hogeschool, NHTV Breda en HZ University of applied sciences. We hopen hiermee toerisme volwaardig op de kaart te kunnen zetten naast de andere topsectoren die het ministerie heeft gedefinieerd.

Medewerker Rosa van Roosendaal aan het woord

 

Wat is uw functie binnen de organisatie?

Projectmedewerker, eigenlijk doe ik alles! 

Hoe zou u uzelf omschrijven?

Kritisch, rechtdoorzee, generalistisch

Wat is uw ambitie?

Ik zou het toerisme ook graag vanuit het bedrijfsleven leren kennen

Wat maakt het leuk om voor dit bedrijf te werken?

Veelzijdig, nooit saai, relatie met bedrijfsleven, overheden en onderwijs. Zowel inhoudelijk als organisatorische werkzaamheden.

Welke personeelsactiviteiten worden er georganiseerd?

Naast de formele uitstapjes gaan we zo nu en dan bij een van de collega’s eten, paardrijden etc.

Meer informatie over Kenniscentrum Kusttoerisme:

Bekijk het complete instantieprofiel

Technotron B.V. Technotron B.V.

Meedenken is bij ons gratis!