Marketingdenken en kennisdelen als onderscheidende factoren
- 22 jul., 2016
- Logistiek & Vervoer
Hopman Logistics Services is een logistiek dienstverlener die het anders aanpakt. Het bedrijf van Maarten Hopman is daarmee een vreemde eend in de bijt. Want welke organisatie kiest er bewust voor om slechts één klant per jaar aan te nemen?
Betekenisvolle klantrelatie
Vanzelfsprekend wil Hopman Logistics Services (HLS) méér klanten verwelkomen. Maar de relatie met de klant staat centraal. Maarten: ”Ik vind dat je pas goed je nieuwe klant kunt bedienen als je alle ins en outs weet, als je hem helemaal kunt ontzorgen en op elkaar ingespeeld bent. Hierin steken we onze tijd, aandacht en energie, zelfs als dat zou betekenen dat we maar één klant per jaar zouden kunnen aannemen.”
Logistiek outsourcen
Niks arrogantie of luiheid vanuit HLS dus, maar juist pure toewijding. Als logistiek specialist is HLS een verlengstuk van uw organisatie en daarvoor wil het bedrijf zich volledig inleven in uw werkzaamheden en uitdagingen. Bedrijven die hun logistiek outsourcen en daarmee in de handen leggen van Hopman Logistics Services besparen op kosten van vaste werknemers, ruimte en/of middelen en kunnen zich bovendien blijven concentreren op hun kernactiviteiten.
Hoe Hopman Logistics Services zich inleeft in zijn klanten
De basis van de klantrelatie wordt gelegd tijdens workshops. “Samen met medewerkers van onze nieuwe klant en onze eigen medewerkers kan ik workshops organiseren. Dat doe ik vanuit mijn vak als docent. Dat kan gaan over logistiek, over communicatie of over marketing. Dat mag onze nieuwe klant zelf bepalen”, vertelt Hopman.
Kennisdeling en kennismaking
De workshops zijn naast kennisdeling vooral bedoeld om elkaar beter te leren kennen. “En het is zeer bevorderlijk voor de communicatie.” De kennissessies worden in een aangename (Brabantse gemoedelijke) sfeer gegeven en in stijl afgesloten. “En dat werkt heel goed.”
Marketingtechnisch meedenken
Maarten Hopman is naast bedrijfsdirecteur ook freelance docent bedrijfskunde en logistiek bij het NCOI. Drie jaar geleden studeerde hij af voor zijn master Cultuur en Verandering met als specialisatie: strategische marketing, management en logistiek. Tijdens deze studie kwam Hopman er via onderzoek achter waar bedrijven nu eigenlijk behoefte aan hebben. De roep om een logistiek dienstverlener die ook marketinggericht meedenkt, was luid en duidelijk.
Retourlogistiek
Het marketinggericht meedenken, is aan Hopman Logistics Services wel besteed. Voorbeeld hiervan is het meedenken in het marketingplan van de klant en in het bijzonder kijken naar het logistieke proces daaromheen zodat dit goed geregeld is. Het is bovendien nauw verweven met haar inspanningen op het gebied van retourlogistiek. “We werken veel met educatieve uitgeverijen, we verzorgen spaaracties voor supermarktketens, we maken labelteksten, soms wel 40.000 tot 60.000 per dag”, somt de directeur op. Europees gecoördineerde retailacties vormen de specialiteit. Hopman Logistics Services verzorgt onder andere de retourlogistiek voor deze acties.
Eerlijkheid duurt het langst
Bij HLS draait het allemaal om lange termijnrelaties. Die ontstaan volgens Maarten Hopman door ‘naar elkaar toe te groeien in het proces’. En dat begint met inleven in de klant. HLS kent bijvoorbeeld de wetten en regelgeving die voor haar klant relevant zijn.
“Wat wij ook doen, is gratis advies geven. Komt een potentiële klant met een vraag op het gebied van logistiek of bijvoorbeeld het terugbrengen van kosten, dan geven wij advies. Niet alleen met de intentie om de klant binnen te halen, maar ook om te laten zien welke logistieke kennis wij gratis delen met de markt. ‘Eerlijk zijn’, dat is mijn motto voor de lange termijn.”
Auteur: Bouke Tuit
Meer informatie over HOPMAN LOGISTICS SERVICES:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel