MVO is geen hype meer, maar een must voor grote en kleine bedrijven
- 11 jan., 2016
- Innovatie & MVO
Waar een aantal jaar geleden nog gedacht werd dat de aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wel over zou waaien of dat dit voornamelijk een zaak was voor de grote multinationals, kan geen enkel bedrijf er tegenwoordig nog omheen. Het milieu, het klimaat en de gezondheid van de mens spelen vandaag de dag een grotere rol dan ooit tevoren.
Duurzaamheid beperkt zich niet tot ISO-certificering
Initial, marktleider op het gebied van verhuur en onderhoud van sanitaire toestellen, bedrijfskleding, linnengoed en schoonloopmatten, zet zich al jaren intensief in voor duurzaamheid op het gebied van milieu, gezondheid, hygiëne en veiligheid. Dit beperkt zich niet alleen tot een ISO-certificering. Zo realiseerde Initial de afgelopen jaren forse besparingen op gas-, water- en elektriciteitsverbruik door investeringen in haar eigen wasserijen. Daarnaast voerden zij bijvoorbeeld campagnes voor handen wassen om de hygiëne op scholen te verbeteren.
MVO is verantwoordelijkheid van iedere ondernemer
Arjan Gundlach, Marketing & Sustainability Director bij Initial Benelux: “MVO is geen issue meer voor alleen grote bedrijven, ook kleine bedrijven kunnen er niet meer onderuit. Wij stellen ook steeds strengere eisen aan onze leveranciers. Hoe klein zo’n leverancier soms ook is. Als wij bijvoorbeeld zeep inkopen willen we weten waar het vandaan komt. We willen niet dat daar palmolie in zit, waar tropisch regenwoud voor gekapt is. Wij werken alleen samen met bedrijven die zich willen conformeren aan onze normen en waarden.”
CO2-uitstoot dertig procent minder in 2020
De Code of Conduct en eisen die Initial zichzelf oplegt, verwacht zij ook van haar partners, leveranciers en relaties. Geen schadelijke stoffen voor het milieu, geen kinderarbeid, verminderen van de afvalstroom en extra aandacht voor veiligheid van klant en personeel, zijn een greep van de maatregelen uit het MVO-beleid van Initial. Voor 2020 heeft Initial zelfs de ambitie om haar CO2-uitstoot met dertig procent te verminderen.
Klimaatconferentie in Parijs (COP21)
“Het klimaat blijft een onderwerp op de agenda. Dit gaat niet meer voorbij. Bedrijven die ooit gedacht hebben dat MVO een hype was, zullen moeten erkennen dat het niet meer zal overwaaien.” Dit is zeker duidelijk geworden toen enkele weken geleden alle landen tijdens de klimaattop in Parijs bij elkaar kwamen en de handen ineen sloegen. “Met het nieuwe klimaatverdrag moet de uitstoot van broeikasgassen worden teruggedrongen en de opwarming van de aarde worden beperkt. Bedrijven spelen hierin een bepalende rol. We moeten het nu gaan doen.” Gundlach doet daarmee een oproep aan iedere ondernemer om tot actie over te gaan.
MVO stimuleert Innovatie
“Je ziet het ook terug in aanbestedingen. Bedrijven stellen steeds hogere eisen. Je kunt je niet meer verschuilen achter een logo onder je e-mail handtekening waarmee je aantoont dat je geen e-mails meer print en steeds meer digitaal werkt. We hopen dat iedere ondernemer, groot en klein, zijn verantwoordelijkheid op het gebied van MVO gaat nemen en dat ze het net als wij om kunnen zetten in kracht. Het is een kans om te innoveren in bijvoorbeeld productontwikkeling of met MVO-partners te gaan samenwerken zodat je opdrachtgevers beter kunt bedienen.”, aldus Gundlach.
Samenwerken op het gebied van duurzaamheid
Initial vormt een voorbeeld voor veel bedrijven hoe (nog beter) maatschappelijk verantwoord te kunnen ondernemen. In augustus 2015 zette Initial Benelux een nieuwe stap in duurzaam ondernemen met de ondertekening van het lidmaatschap van het Grote Bedrijven Netwerk van MVO Nederland. Hiermee wil Initial binnen het netwerk haar eigen best practices op het gebied van duurzaam ondernemen delen en profiteren van de kennis en ervaring van partners om de eigen duurzaamheidsambities te realiseren.
Onderneemt u al maatschappelijk verantwoord?
Wilt u meer weten over de MVO-aanpak van Initial, neem gerust contact op met Arjan Gundlach, Marketing & Sustainability Director bij Initial Benelux, 06 – 53 41 62 35.
Auteur: Olga Heeren, Communicatiebureau REDACT
Meer informatie over INITIAL EINDHOVEN:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!