Nieuwe wegen inslaan met duurzamer rijden
- 10 feb., 2020
- Logistiek & Vervoer
De transportsector heeft niet meteen de naam heel ecologisch te zijn. Daar is Roy Rens, mede-eigenaar van familiebedrijf Rebro Transport, zich terdege van bewust. Toch wordt een groeiend deel van het wagenpark wel steeds duurzamer en dat is niet alleen goed nieuws voor het milieu.
Rebro is een zeer vooruitstrevend bedrijf, wordt al snel duidelijk als je met Roy spreekt. Hij staat, samen met zijn broer en ouders, aan het roer van een internationaal team van 130 mensen. Wat in 2007 klein begon in Sprundel, groeide uit tot een organisatie met meerdere specialismen en een vestiging in Duitsland. Er is zelfs een eigen trailerservice. Niet alleen om het Rebro wagenpark te onderhouden, ook anderen kunnen hier terecht. We zoomen nu echter in op andere spannende ontwikkelingen.
“We zijn gespecialiseerd in netwerkverkeer”, legt de mededirecteur uit. We rijden voornamelijk tussen distributiecentra, ’s nachts vaak voor de grote pakketdienstbedrijven en overdag met name voor producenten en leveranciers van producten.” Denk aan de meest uiteenlopende zaken, van bier tot bijvoorbeeld kranten, en een groot deel van die ritten worden verzorgd met een Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV). Die wagens zijn tot wel vijfentwintig meter lang en kunnen zo’n vijftig procent meer lading meenemen. Dat maakt ze een stuk efficiënter, terwijl brandstofgebruik, personele lasten en afschrijving niet heel veel schelen. Roy: “De aanschaf is vanzelfsprekend hoger maar die verdient zich echt terug.”
Nog niet overal
De LZV’s hebben door hun grootte natuurlijk wel wat beperkingen. Je kunt en mag er niet overal mee rijden. In sommige Europese landen zelfs helemaal nog niet, al neemt dat rijtje gestaag af. Het is ook alleen een interessante oplossing voor klanten die echt veel transport nodig hebben. Daar wordt normaliter een volle trailer omgeruild voor een lege, zodat een chauffeur meteen weer door kan. Ook dat bespaart uren. Om met deze combinaties te mogen rijden zijn bovendien speciale vaardigheden vereist. “Naast de speciale certificaten die behaald moeten worden, geven wij zelf aanvullende trainingen”, meldt Rens. De ritten die nu worden gemaakt, over de toegewezen trajecten, verlopen met name tussen Duitsland en Nederland, al mag het bijvoorbeeld ook al in Scandinavië, België en Spanje. Het aantal bedrijven dat LZV-transporten verzorgt is dan ook groeiende. “Maar wij zijn wel een van de koplopers in Europa”, klinkt het trots.
Verduurzamen én besparen
Op brandstofgebied is de transportwereld eveneens langzaamaan mee aan het bewegen met milieuvriendelijker rijden. LNG, oftewel Liquefied Natural Gas, is daar een mooi voorbeeld van. Op dit moment is dat het minst belastende variant van de beschikbare brandstoffen en Rebro Transport gaat er ook mee rijden. Roy vertelt: “Vanaf april rijden een aantal van onze LZV’s tussen Nederland en Duitsland op LNG. Dat is nog best een gepuzzel want het aantal plaatsen waar je tanken kunt is nog beperkt maar we willen dit toch heel graag. Natuurlijk om het milieu te ontzien en omdat een aantal van onze klanten dit graag wil, echter ook omdat het financieel interessant is. Er zijn subsidies, kortingen op accijnzen en in Duitsland wordt dan geen tol geheven. Onder de streep levert het mogelijk zelfs een besparing op en daar worden onze opdrachtgevers natuurlijk óók blij van.”
Auteur: Hans-Jorg van Broekhoven
Meer informatie over REBRO TRANSPORT SERVICE:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel