Op weg naar een droombaan als registerloods

  • Logistiek & Vervoer

Jeroen de Winter kiest voor een uitdagende carrièremove. Hij was ruim tien jaar stuurman, maar heeft ervoor gekozen om een hbo opleiding te volgen aan de wal. Zijn doel is registerloods te worden bij het Loodswezen. Het laatste stuk van de reis vond hij altijd al het interessantst.

Op weg naar een droombaan als registerloods

Jarenlang werkte hij als stuurman voor onder andere de Holland America Line (HAL). Jeroen de Winter heeft de wereld gezien, van het koude Groenland tot de Caraïben. Maar het mooist vond hij toch altijd het laatste stukje van iedere reis. “Langs de kust wordt het wat drukker en intenser. Je hebt steeds meer andere scheepvaart. En het manoeuvreren in de haven is de kers op de taart.”

Droombaan

En dat is nu net het werk van de registerloods: de kapitein helpen om het schip veilig naar de wal brengen. “Het is echt mijn droombaan”, zegt hij. Voor de opleiding geldt een selectieprocedure. Wie die doorstaat, mag de interne geaccrediteerde opleiding tot registerloods volgen, de Master Maritime Pilotage.

Specialist in het eigen vaargebied

Nadat de opleiding van 14 maanden succesvol is afgerond, kan de aspirant aan de slag als registerloods in de regio Scheldemonden. De duur van de opleiding is afhankelijk van de vaarregio. Twee maanden volgen de aspirant-loodsen een centrale opleiding, de rest van de tijd bekwamen ze zich in hun eigen vaargebied: Noord, Amsterdam-IJmond, Rotterdam-Rijnmond en Scheldemonden.

De Winter volgde eerder de Mbo-opleiding voor Maritiem Officier. Hij haalde later zijn vaarbevoegdheden als wachtstuurman, chief officer en kapitein. Om toegelaten te worden tot de loodsopleiding is het nodig dat hij ook een diploma op hbo-niveau haalde. De afgelopen 2,5 jaar deed hij een opleiding aan de Zeevaartschool in Vlissingen. Hij studeerde af tijdens een stage bij Loodswezen regio Scheldemonden, waar hij de navigatiehulpmiddelen voor de nieuwe sluis bij Terneuzen onderzocht.

Veel van huis

“Varen is het mooiste beroep dat er is, maar je bent wel veel van huis weg”, vertelt De Winter. “Ik had steeds contracten voor vier maanden, en dan twee maanden thuis. Mijn vrouw werkte ook voor de HAL, en we konden het altijd zo regelen dat we samen voeren en samen vakantie hadden. Maar je kunt thuis niets opbouwen. Ik zag dat vrienden van me gingen settelen terwijl ik uit een koffer  leefde.

Wie als loods werkt, maakt wel onregelmatige uren, maar heeft wel een vaste uitvalsbasis. Na een werkdag of –nacht kun je gewoon naar huis. Ideaal voor De Winter, die een paar maanden geleden vader werd. Hij hoopt dat zijn droom om meer thuis te zijn uitkomt.

In controle over het schip

Maar wat maakt dat manoeuvreren van een schip nou zo leuk? “Goede vraag”, peinst De Winter. “Het gevoel dat je controle hebt over een schip. Je moet anticiperen op wat er buiten gebeurt, zoals de weersomstandigheden en de stroming. Bovendien zijn de marges in het vaargebied dichtbij de havens veel kleiner dan op zee. De beperkte ruimte die er soms is, is een uitdaging. Registerloodsen kunnen onder alle omstandigheden, ook met slecht zicht en harde wind, een schip naar de juiste positie manoeuvreren.
 “Het is een samenspel van de loods en de kapitein”, zegt De Winter. “De loods is de expert van het specifieke vaargebied en de kapitein kent als geen ander het schip. De loods heeft een adviserende rol”.

Verantwoordelijk en afwisselend werk

Het brengt een enorme verantwoordelijkheid met zich mee, maar dat spreekt De Winter juist aan. Ook verheugt hij zich op de samenwerking met steeds weer andere mensen. “Als stuurman zit je maanden met dezelfde bemanning op een schip. Dat kan leuk zijn, maar je kunt er ook pech mee hebben. Een leuk aspect aan de baan als registerloods is dat je steeds weer andere mensen ziet.”

“De afwisseling is groot. Ook in type schepen en de gevarieerde nationaliteiten van bemanningsleden”.

Bezig met het varen zelf

Een loods is een echte expert. Ook het idee om over zo’n bijzondere expertise te beschikken, spreekt De Winter aan. “Het is voor mij een mogelijkheid om verder te leren in mijn vakgebied, en toch bezig te blijven met het varen. Deze mogelijkheid was niet beschikbaar bij mijn vorige werkgever. Als je hogerop komt, in staffuncties, ben je steeds minder met het varen bezig, op de brug. Op een gegeven moment wordt het varen bijna bijzaak, terwijl ik dat het leukste vindt. Als loods ben je als specialist wel echt met het varen bezig.”

Meer informatie over LOODSWEZEN REGIO SCHELDEMONDEN:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Aers Olie Voortdurend onderweg…

Met Oliehandel Aers & Zoon