Raben Group: Logistiek dienstverlener met ambitie voor heel Europa
- 28 apr., 2015
- Logistiek & Vervoer
Raben Group groeit. Het bedrijf bestrijkt nu heel Europa, vertelt managing director Sven Baars. In de negen jaar dat hij voor Raben Netherlands werkt, is de omzet verdrievoudigd. En de groei gaat door.
De grenzeloze ambitie van familiebedrijf Raben sprak Baars meteen aan. “Dat was de reden dat ik negen jaar geleden voor Raben ging werken”, vertelt hij. “We zijn nu ook sterk in Engeland, Scandinavië en het zuiden van Europa. We willen Europees tot de top behoren. We werken in steeds meer landen met eigen depots.”
Eigen depots
In Duitsland bijvoorbeeld had Raben vijf depots, dat zijn er nu twintig. “Op termijn moeten dat er in de veertig worden. Doordat we in onze eigen depots overal dezelfde werkwijze hanteren, besparen we kosten voor de klant”, legt Baars uit.
Dat wil niet zeggen dat Raben mikt op het zo snel mogelijk uitbreiden van het klantenbestand. “Wij willen vooral langdurige relaties”, zegt Baars. “Elke klant heeft bij ons één contactpersoon, van aanname tot cash-collect. Hij krijgt dus niet voor zendingen met verschillende landen te maken met verschillende aanspreekpunten.”
“Die vaste medewerker kent alle ins en outs van de klant en zijn product. ‘Jullie customer servicemedewerker is eigenlijk een onderdeel van ons bedrijf’, zei een klant eens. En dat is ook zo. Doordat we de klant zo goed kennen, kunnen we bijvoorbeeld advies geven over een betere manier van verpakken. Daarmee kunnen we bijvoorbeeld schade voorkomen.”
Ook kan Raben het proces steeds verder stroomlijnen. “Terwijl concullega’s ieder jaar een tariefsverhoging sturen, kunnen wij zo de tarieven gelijk houden, of zelfs een korting geven. Ja, daar zijn klanten wel eens verbaast over”, vertelt Baars.
Nieuwe markten
Niet alleen in Europa, ook in Nederland ontwikkelt Raben zich. Drie jaar geleden verhuisde het bedrijf vanuit Winterswijk naar een nieuwe locatie in Oss, van 15.000 vierkante meter. Dat zorgde ervoor dat de distributiemogelijkheden fors werden uitgebreid.
“Van oudsher richtte Raben zich in Winterswijk zich vooral op de Oost-Westverbindingen, vooral naar Polen”, zegt Baars. “In Polen zijn we nog altijd marktleider. Maar in plaats van grote partijen doen we nu groepage van kleine zendingen voor heel Europa. Was een internationale zending vroeger tien pallets, nu is dat gemiddeld een of twee pallets.”
Fijnmazig netwerk
Die verzamelt Raben bijvoorbeeld in Oss, om ze dan zo efficiënt mogelijk te distribueren over Europa. “Een auto die naar Engeland gaat, kan goed gevuld zijn met pallets van vijftig tot zestig verschillende klanten uit heel Europa”, zegt Baars. Ook binnen netwerk is het netwerk fijnmaziger. Er zijn twee eigen depots, in Oss en Staphorst, en nog vier distributiehubs, verspreid over het land.
Dat fijnmazige netwerk komt goed van pas bij business-to-consumer zendingen: een van de groeimarkten van Raben. Het bedrijf speelt in op de gestegen verkopen via webwinkels. Consumenten zullen steeds vaker een bezorger van Raben aan de deur zien. “Met hulp van onze partners kunnen we zelfs ook bijvoorbeeld een wasmachine installeren bij de eindgebruiker.”
Maar het bedrijf blijft zich ook breed ontwikkelen: retail, automotive, chemie en food zijn sectoren waarin Raben actief is. Het zorgt ervoor dat Raben niet te zeer afhankelijk is van een branche, en dat betekent continuïteit voor klanten.
Auteur: Marten van de Wier
Meer informatie over RABEN NETHERLANDS B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel