Samen met VisitBrabant werken aan een onverwachte kijk op Brabant

  • Toerisme & Recreatie

Een nieuwe Brabander. Zo omschrijft Heleen Huisjes zichzelf. De directeur van VisitBrabant loopt ‘pas’ tien jaar in de provincie rond, maar kent weinig plekken ter wereld beter dan Brabant.

Samen met VisitBrabant werken aan een onverwachte kijk op Brabant

“Als je met andere ogen kijkt naar Brabant, dan ontstaat iets nieuws, iets onverwachts. Door die blik uit te vergroten, kunnen we meer mensen van buiten onze provincie aantrekken.”

Die onverwachte kijk op Brabant op een vernieuwende manier laten zien, is de ambitie van de marketingorganisatie VisitBrabant.

Andere kijk op Brabant

VisitBrabant pioniert vanuit de voormalige Koninklijke Lederwaren Fabriek Werkplaats in Oisterwijk. Deze plek verbeeldt subtiel het gedachtegoed van de organisatie. Heleen Huisjes: “Bijna een eeuw werd hier leer bewerkt. Je voelt het verleden, het creatieve en het ambachtelijke. Dat wordt nu op een nieuwe wijze doorgezet.

VisitBrabant werkt als netwerkorganisatie met bedrijven, overheden onderwijs en culturele instellingen die ook creativiteit, ambachten en ondernemerschap hoog in het vaandel hebben. En het gebouw is al in gebruik terwijl er nog aan getimmerd wordt. Dat is ook een mooie metafoor voor VisitBrabant en voor Brabant als geheel; het is niet af en het wordt steeds mooier. Brabant blijft immers ook steeds in ontwikkeling: natuurlijk is Brabant Bourgondisch en gezellig. Dat moet vooral zo blijven, maar er is méér. De dance, het design, de kunst. VisitBrabant werkt samen met alle bedrijven die actief zijn in de leisure, de provincie en het onderwijs, zoals NHTV en Fontys, om die vernieuwende kijk uit te vergroten.”

Samenwerken in Brabant

De manier van samenwerken in Brabant is volgens Heleen bijzonder. “De manier van samenwerken zoals die in Brabant is, ben ik in verschillende nationale en internationale werkvelden nergens zo sterk tegen gekomen. Echt onderscheidend.

Samenwerken zit hier in de genen. Juist door samen te werken, ontstaat een gemeenschappelijke energie en kracht, waar bestemmingen en steden ook individueel weer van profiteren. VisitBrabant toont de hotspots van Brabant aan ene internationaal publiek, steden zoals Breda, Bergen op Zoom, ’s-Hertogenbosch, Eindhoven, Helmond en Tilburg geven veel meer detail en bereiken hun eigen inwoners. Het vult elkaar aan.”

Masterclasses en platform

De gekozen aanpak van Visit Brabant om Brabant op een vernieuwende manier te presenteren, slaat aan. Heleen: “We werken met jaarthema´s, waarin een Brabants Icoon centraal staat. Dit jaar is dat Van Gogh. Ook de thema´s voor de komende twee jaar zijn al bekend; 2016 wordt het jaar van Jeroen Bosch en 2017 het jaar van Dutch Design. Met zo´n uitgesproken keuze voor een Brabants Icoon, nodigen we ondernemers uit daarop in te spelen. Wij ondersteunen hen met een digitaal platform visitbrabant.nl waarop zij hun aanbod kunnen profileren. Maar ook door elke twee maanden masterclasses te organiseren, bijvoorbeeld ‘Hoe maak ik van een bezoeker een ambassadeur’, ‘Hoe bewerk ik de buitenlandse markt’ of ‘Hoe zet ik sociaal media in om mijn aanbod te promoten?’.”

Volgens Heleen werpt het uitvergroten van een Brabants Icoon, zoals Van Gogh dit jaar, nu al zijn vruchten af. “Dat trekt aantoonbaar meer bezoekers. Niet alleen naar de meest voor de hand liggende plaatsen, zoals zijn geboortehuis. Er ontstaan nieuwe ideeën, zoals het Van Gogh-Roosegaarde fietspad in Eindhoven. De Eindhovense kunstenaar Daan Roosegaarde heeft met het ontwerp daarvan een nieuwe wending gegeven aan het kunstwerk ‘The Starry Nights’ van Van Gogh. In de avond gloeit het fietspad op. Het staat nu al in de top tien van fietspaden in de wereld waar je als fietsliefhebber ooit eens geweest moet zijn. Een heel andere manier om het erfgoed Van Gogh onder de aandacht te brengen.”

Meedoen

Nieuwe bezoekers, daar is het om te doen. Heleen: “Brabant trekt al veel bezoekers en er is een groeikans om ook bezoekers van verder weg te trekken. Daar moet je iets mee doen”. Bert Pauli, gedeputeerde Economie van de provincie Noord-Brabant, heeft dat tijdig ingezien. Hij is een van de drijvende krachten om de vrijetijdseconomie in Brabant een impuls te geven. We willen dat de hoogte van de bestedingen in Brabant weer stijgt; van 5,3 miljard nu naar 6 miljard euro in 2020, waardoor ook de werkgelegenheid in de leisure toe zal nemen.

Om dat te bereiken, willen we meer bezoekers aantrekken, vooral van buiten de eigen provincie. Dat krijgen we samen voor elkaar. Met de provincie, de bedrijven in de leisure, de cultuursector, het onderwijs én samen met de 2,6 miljoen mensen die Brabant het beste kennen, de locals. VisitBrabant helpt om die kennis over en de trots op de provincie uit te vergroten. De oproep is; Doe mee! Samen maken we Brabant!

www.connectbrabant.nl

www.visitbrabant.nl  

Auteur: Hennie van de Kar

Meer informatie over VisitBrabant:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!