Societal Impact! Daar is het Radboud Universiteit Nijmegen om te doen
- 28 jun., 2016
- Onderwijs & Training
Kennis is er om te delen. Dat is de visie van de grootste universiteit van Zuidoost-Nederland, de Radboud Universiteit Nijmegen (RU). Zij wil midden in de maatschappij staan en actief zijn om kennis naar buiten te brengen en bij te dragen aan innovaties en andere maatschappelijke ontwikkelingen.
Foto: Hein van der Pasch bij gebouw 2 van Mercator Science Park Nijmegen.
“De universiteit wil dat kennis Societal Impact heeft” zegt Hein van der Pasch van Radboud Innovation.
Kennisdeling
De diepe wens om kennis te delen en te zorgen dat de maatschappij er werkelijk iets aan heeft, bestaat al lang. Zeker al vanaf de jaren zestig zoeken studenten en onderzoekers naar wegen om iets te betekenen voor de maatschappij. Relatief nieuw is de vorm waarin de RU dit doet, sinds 2015, namelijk via Radboud Innovation. “Radboud Innovation is als interne netwerkorganisatie een vehikel dat de RU inzet om wetenschappers te ondersteunen en meer kennis in de maatschappij te brengen.” Radboud Innovation koppelt maatschappelijke thema´s aan wetenschappelijk onderzoek. Zo kan wetenschappelijke kennis bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.
Societal impact
Vanuit de universiteit, gevestigd op de campus Heijendaal, vlak bij station Nijmegen Heijendaal, vindt de wetenschap op vier gebieden de weg naar toepassingen in de maatschappij. Zowel kennis vanuit de alfa-, bèta- en gammawetenschappen als vanuit de medische wetenschappen in het Radboudumc. Bedrijven spelen hierbij een belangrijke rol, o.a. als partners in onderzoeksprojecten. Ook ontstaan er nieuwe bedrijven uit universitair onderzoek, spin off-bedrijven genoemd, die beginnen als start ups. Momenteel zijn ruim vijftig spin offs en diverse andere innovatieve bedrijven gevestigd op de campus. Daar zitten, behalve de Radboud Universiteit, ook het Radboudumc en de Hogeschool Arnhem-Nijmegen, samen goed voor meer dan 40.000 studenten en 20.000 medewerkers. Deze kennis- en zorginstellingen werken veel samen met andere instellingen en bedrijven in binnen- en buitenland. Bedrijven op de campus zijn gevestigd in de gebouwen van Mercator Science Park, en start ups kunnen gebruik maken van de adviezen en faciliteiten van Mercator Incubator Nijmegen. Doorgroeiende bedrijven kunnen ook terecht op de tweede Nijmeegse campuslocatie: Noviotech Campus Nijmegen, vlak bij station Nijmegen De Goffert. De Gemeente Nijmegen ziet het belang in van deze locaties voor innovatieve bedrijven en startups en voor de Nijmeegse economie en werkgelegenheid, en zet daarom in op verdere versterking van het startup ecosysteem. “Daarin participeert Mercator Incubator. De RU brengt wetenschappelijke kennis in voor meer innovaties. Societal Impact bereiken we niet alleen. Partners in overheid en bedrijfsleven zijn hierbij nodig. Dan kan Societal impact nog verder groeien.”
Succesvolle startups
Inmiddels zijn er legio succesvolle voorbeelden van universitaire spin off-bedrijven die bijdragen aan maatschappelijke toepassingen van wetenschappelijke kennis van de RU. Zo kwam NovoLanguage in zowel 2015 (op nummer 1) als 2016 (op 4) in de top van slimme startups in Gelderland, met hun methode om snel en gericht een nieuwe taal te leren. Andere en grotere bedrijven die al eerder voortkwamen uit de Radboud Universiteit zijn o.a. Mercachem, Synthon, Buck Consultants, Stec en het biomedisch bedrijf NovioGendix, dat op basis van urologisch onderzoek betrouwbare diagnoses mogelijk maakt voor kanker in de blaas, prostaat en nieren. NovioGendix is daarmee zo succesvol dat het Amerikaans-Belgisch bedrijf MDxHealth besloot tot een overname voor 7,8 miljoen.
Sociaal ondernemen
Andere vormen van Societal Impact vinden we bij bedrijven die werken aan sociaal ondernemen. Rondom dat thema organiseert de Radboud Universiteit op 28 juni een inspiratiesessie. Student-ondernemers pitchen dan hun bedrijfsideeën bij ervaren sociaal ondernemers. Bij sociaal ondernemen staat het maken van winst niet op de eerste plaats. Sociaal ondernemers gaat het vooral om het bereiken van sociale doelen met maatschappelijke meerwaarde. Radboud Innovation organiseert deze inspiratiesessie in samenwerking met het Anton Jurgens Fonds, actief binnen Social Enterprise NL, waarvan de voorzitter, Mark Hillen, optreedt als spreker op 28 juni. Dan zijn er ook presentaties van Eva Walraven van het Nijmeegs bedrijf Brood op de Plank, en van professor Bert Steenbergen, aan de RU hoogleraar gehandicaptenzorg, die spreekt over innovaties en ondernemen in de zorg. Verder pitchen meerdere studenten en jonge onderzoekers hun bedrijfsideeën. Daarmee laten ze zien hoe belangrijk ze het vinden om op een ondernemende manier iets te kunnen betekenen voor de maatschappij en op basis van hun kennis te werken aan de toekomst. Ook dat is Societal Impact.
Auteur: Hennie van de Kar
Meer informatie over Radboud Universiteit Nijmegen:
Bekijk het complete profiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!