Succes sneeuwattractiepark Skidôme gestoeld op gastgerichtheid
- 5 mei, 2014
- Toerisme & Recreatie
Het gaat goed met Skidôme. Het sneeuwattractiepark met locaties in Rucphen en Terneuzen blijft zichzelf constant vernieuwen en uitbreiden. De basis van dit succes is volgens eigenaar Nicky Broos simpel: tevreden klanten en lachende gezichten.
Eerste indoorskihal van Nederland
Skidôme-oprichter Nicky Broos noemt zichzelf een ‘visionair ondernemer’. Sommige betitelen hem als arrogant, zo weet hij. Toch was Broos degene die – zoals hij dat zelf mooi verwoordt – de sneeuw naar Nederland haalde. “Als kind van vier zat ik te janken als we terugreden uit Oostenrijk. De bergen zijn mijn tweede thuis.”
Uitbreiden en vernieuwen
De combinatie van sneeuwpret en hospitality lijkt een succesformule. Skidôme in Rucphen opende op 17 december 1955 zijn deuren zijn voor publiek. In januari 1996 werd de officiële openingshandeling verricht door mevrouw Erica Terpstra. Hierdoor werd een hausse aan publiciteit bereikt. Per 1 oktober 2012 is de tweede vestiging in Terneuzen geopend voor publiek. De officiële opening in Terneuzen werd in januari 2013 door het college van B&W verricht.
Nog altijd spreekt Broos over vernieuwing en uitbreiding. “We willen in Rucphen de piste verlengen, meters toevoegen. Een langere piste betekent dat je ook andere doelgroepen aantrekt. Maar ook Terneuzen bouwt lekker door. Daar zijn weer activiteiten bijgekomen, zoals bijvoorbeeld een binnenspeeltuin.”
Van skihal tot sneeuwattractiepark
Skidôme is ontstaan als indoorskihal, maar door de vele uitbreidingen inmiddels uitgegroeid tot sneeuwattractiepark. Naast skiën op kraakverse sneeuw (365 dagen per jaar), kan men zich vermaken met onder andere sleeën en tuben, icekarting, schaatsen en GlowGolf. Ook biedt Skidôme ondernemers de mogelijkheid tot ‘netwerken in de sneeuw’. “Dat is netwerken tussen het skiën door. Compleet met apfelstrudel en borreltjes. Een andere manier dan het klassieke verhaal, maar enorm succesvol.”
Klanttevredenheid als langetermijnvisie
Gastgerichtheid en tevredenheid, dat is waar het Broos om draait. “Ik ga voor de langetermijngedachte, niet voor de quick win. De hoogste tevredenheid is uiteindelijk de hoogste aandeelhouderswaarde. Ik wil mensen als ambassadeur.” Het zit de ondernemer in het bloed. ‘Mensen pleasen’ is niet alleen zijn werk, het is zijn zuurstof. “Eten, drinken en het doen van een activiteit, daar kun je toch nooit moe van worden. Dit is makkelijk en dankbaar werk.”
Denken in kansen
Nicky Broos omschrijft zichzelf als ‘vijfvoudig ADHD’er’, ‘mensenmens’, ‘spraakwaterval’ en ‘people’s manager’. Hij praat in clichés, zo geeft hij zelf toe. Maar alles wat Broos vertelt klinkt oprecht en vol passie. Hij denkt niet graag in belemmeringen, maar ziet vooral kansen. Broos is iemand die het beste met mensen voorheeft. De wintersport loopt als een rode draad door zijn leven. Volgend jaar viert hij zijn 20-jarig jubileum als wintersportondernemer.
West-Brabant
“Ik ben een trotse Brabo. Maar soms zouden we hier wel iets meer de arrogantie van Amsterdam mogen hebben. De nuchterheid van Rotterdam hebben we al. Die moeten we ook behouden. Soms nemen we in West-Brabant iets teveel een slachtofferrol aan. We mogen iets meer van onszelf laten horen”, is Broos kritisch op de regio.
Kritische houding
Die kritische houding hoort er volgens hem bij: “Blijf altijd de waarom-vraag stellen en blijf kritisch en nieuwsgierig. Hoor wat niet gesproken wordt, zie wat niet zichtbaar is, lees wat niet geschreven staat”, luidt zijn advies.
Meer informatie over SNOWWORLD (voorheen SKIDÔME):
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!