Trendsettende HAS wil ingezette lijn doortrekken
- 7 dec., 2016
- Onderwijs & Training
Elsevier publiceerde onlangs het onderzoek ‘Beste studies’. HAS Hogeschool werd daarin uitgeroepen tot beste hogeschool van Nederland. De nummer 1-notering sterkte Dick Pouwels, voorzitter van het College van Bestuur van HAS Hogeschool, in de overtuiging dat het onderwijsinstituut met vestigingen met Den Bosch en Venlo de goede weg is ingeslagen en aan de top staat.
Foto: Het College van Bestuur van HAS Hogeschool met v.l.n.r. Dick Pouwels, Jan Denissen en Liz Chermin.
Van de 10 opleidingen 7 bovengemiddeld
Van de 10 opleidingen van HAS Hogeschool die beoordeeld werden, ontvingen er 7 een bovengemiddeld oordeel van de eigen studenten. Elsevier en onderzoeksinstituut ResearchNed verrichtten het onderzoek voor de 22e keer.
We zijn een tophogeschool
Pouwels reageert vanzelfsprekend verheugd op de uitslag: “Dit resultaat is een bevestiging dat het bijzonder is wat studenten, docenten en professionals uit het bedrijfsleven bij de HAS doen. Wij zijn een tophogeschool: niet alleen in het opleiden van jonge mensen, maar ook in het samenwerken met voorlopers uit een sector die ertoe doet.”
Uniek HAS-concept
Pouwels vervolgt: “Dit vormt de basis voor ons unieke HAS-concept waarin studenten zich het beste ontwikkelen: mét bedrijven continu werken aan innovatieve praktijkgerichte oplossingen voor de vraagstukken van vandaag en morgen. Daarnaast zijn we een persoonlijke hogeschool.”
Middenin de markt
De HAS streeft ernaar om de samenwerking met het bedrijfsleven verder te bevorderen en te optimaliseren. Pouwels daarover: “We staan middenin de markt dankzij ons herkenbare profiel en ons netwerk binnen de wereld van agrofood en leefomgeving. Daardoor leggen we gemakkelijk contacten.”
Monitoren wat er gebeurt
“Ook monitoren we continue wat er gebeurt in alle sectoren binnen onze specialisaties”, vervolgt hij. “Dat doen we door ons steeds af te vragen wat dat betekent voor onze opleiding en de daaraan gekoppelde expertiseontwikkeling. Die sterke interactie met bedrijven zorgt ervoor dat onze studenten leren van echte casussen en echte ondernemers. Daardoor worden ze gedwongen steeds met échte praktijkgerichte oplossingen te komen. Dat is de toegevoegde waarde van de HAS. Je ziet ook dat het werkt. Want na het afstuderen vinden onze studenten gemakkelijk en snel hun weg in het bedrijfsleven.”
Op zoek naar voorlopers
De afgelopen jaren is de HAS selectiever geworden in het aangaan van partnerships: “Ons onderwijsprogramma is qua inhoud goed op orde. De kern is ingebed zonder dat ‘ie sleets is geworden. In de samenwerking met bedrijven hebben we wel een draai gemaakt. We zijn nog intenser op zoek gegaan naar de voorlopers binnen de sectoren waarop wij onszelf als HAS richten.”
Meer slagkracht
Zo kan de HAS de kennis en kunde die de instelling binnen haar expertisecentrum heeft nog nadrukkelijker naar een hoger niveau tillen. “Dat doen we onder meer aan de hand van de inzet van onze lectoren die samen met de studenten ook trends in het bedrijfsleven signaleren en onderzoeken. Zo krijgen we als HAS nog meer slagkracht. De kennisontwikkeling die onze studenten opdoen met behulp van onze lectoren, de dragers van ons expertisecentrum, is van groot belang.”
15 lectoren
HAS Hogeschool heeft de beschikking over 15 lectoren die projecten opzetten met bedrijven. Een gemiddelde hbo-instelling heeft één lector op 700 studenten. De HAS heeft er gemiddeld één op pakweg iedere 250 studenten. “Dat geeft duidelijk aan dat wij zwaar inzetten op ons trendsettende expertisecentrum.”
Doelgroepenvoeding
Een mooi voorbeeld is volgens Pouwels de samenwerking met Hutten Catering: “Dat is één van de voorlopers op het gebied van voeding en gezondheid. Nu zijn we bezig met het vervolg op een traject dat we zijn ingegaan met als doel om mensen die in het ziekenhuis liggen daar met precies de goede voeding sneller uit te krijgen. Doelgroepenvoeding dus, waarvoor het belangrijk is om uit te zoeken wat de beste samenstelling is en hoe je het vervolgens maakt. Dat is een hele nieuwe markt.”
Plantaardige eiwitten
“Een ander voorbeeld binnen dat kader is een project waarbij we vlees willen vervangen door producten die bestaan uit plantaardige eiwitten. Daar moet technologisch nog wel het een en ander voor gebeuren maar het is wel een heel interessant ontwikkelingsproces voor onze studenten en onze partners. Zo snijdt het mes aan twee kanten,” aldus Pouwels.
Zelfstandig ondernemers
Steeds meer studenten verlaten de HAS als zelfstandig ondernemer. Die tendens wil Pouwels de komende jaren verder versterken: “We zijn altijd al een ondernemende school geweest. Er zijn heel veel studenten die met een vernieuwend idee op school al een bedrijf zijn gestart. Daar begeleiden we ze ook intensief in. Doelstelling is dat in 2020 een achtste deel van onze afstudeerders de HAS als jonge ondernemer verlaat. Dan praat je over 100 studenten op jaarbasis. Eerst waren dat er 25 per jaar, maar nu zitten we al op 50. Dat komt onder meer doordat we nu vanaf het eerste leerjaar al werken met talentscans en ondernemerscouts. Dat blijkt een prima methode. De gestelde doelstelling voor 2020 gaan we dus ook gewoon halen.”
Auteur: Ron van Kuijk
Meer informatie over HAS Hogeschool:
Bekijk het complete profiel