Van Hoof Groep blikt terug op Hannover Messe

  • Technologie

De Van Hoof Groep uit de regio Eindhoven, expert in het meedenken en het produceren van verspanings- en plaatwerkproducten en assemblies, nam dit jaar voor het eerst deel aan de Hannover Messe in Duitsland.

Harold van Rooij, commercieel directeur bijVan Hoof Groep de Van Hoof Groep, blikt samen met RegioinBedrijf terug op de beursdeelname. Vooral via ‘matchmaking’ legde men interessante nieuwe contacten met inkopers van uit de machine- en apparatenbouw.

Nederland partnerland Hannover Messe

De Hannover Messe is de grootste technologiebeurs wereldwijd. De editie 2014 trok in vijf dagen tijd 180.000 bezoekers. Er nam een record aantal Nederlandse bedrijven aan de beurs deel, namelijk 270. Het hoge aantal Nederlandse deelnemers werd mede veroorzaakt door het feit dat Nederland dit jaar partnerland was van de Hannover Messe. Zodoende was premier Mark Rutte, net als bondskanselier Angela Merker, aanwezig bij de opening van de beurs.

Zowel Angela Merkel als Mark Rutte gaf bij de opening aan trots te zijn op het handelsvolume tussen beide landen ter waarde van 166 miljard euro. Nederland is na Frankrijk het grootste importland voor Duitsland en met een redelijk uniek handelsoverschot (export ter waarde van 90 miljard euro tegenover 76 miljard euro import).

Beursdeelnames Van Hoof Groep

Eerder dit jaar was de Van Hoof Groep vertegenwoordigd op de ESEF in Utrecht. Bovendien stond het Brabantse familiebedrijf in november 2013 op de Precisiebeurs in Velhoven. Volgens Harold van Rooij zijn de beurzen niet met elkaar te vergelijken. “De Precisiebeurs is een regionaal evenement. Deelname daaraan heeft een positieve uitstraling naar onze eigen 75 medewerkers en naar bestaande klanten en leveranciers in de omgeving.

Aan de ESEF doen we al jaren mee omdat het dé plek is waar engineers en inkopers op zoek gaan naar nieuwe kontakten. Deelname aan de Hannover Messe paste bij onze behoefte om de Van Hoof Groep nog meer aan de wereld te presenteren.”

Hoe hebben jullie dat aangepakt bij de Hannover Messe?

“We hebben bestaande relaties uitgenodigd om ons op de Hannover Messe te bezoeken. Velen hebben aan die uitnodiging gehoor gegeven. Zo´n ontmoeting op een beurs is een rustpunt in je klantrelatie. Het is goed om elkaar te zien en bij te praten in een ongedwongen omgeving. Veel van onze klanten doen zaken met een van onze drie dochterbedrijven, Van Eijk Transmissie (met als specialiteit klantspecifieke hoogwaardige aandrijfcomponenten en tandwielen), HMF Nederland (constructief en esthetisch plaatwerk) en Nima Speciaalwerk (hoogwaardige mechanische componenten).

Op de beurs zien ze ons als geheel en komen de voordelen van onze ‘one stop shop’ nog beter naar voren omdat onze drie dochterondernemingen elkaar goed vullen elkaar aan. Iets wat ook de toevallige bezoekers meteen is opgevallen. Daarnaast hebben we gebruikgemaakt van matchmaking. “Daar zijn we heel enthousiast over.”

Matchmaking?

“We hebben samengewerkt met twee organisaties die vooraf afspraken voor ons hadden geregeld voor op de beurs. Het ging om bedrijven met interesse in onze business: klantspecifieke verspanings- en plaatwerk producten en assemblies. De ontmoeting is vrijblijvend en vindt plaats op neutraal terrein. Dat maakt het ongedwongen en ontspannen.

Bovendien kunnen bedrijven die meerdere aanbieders met elkaar willen vergelijken op deze manier veel tijdwinst boeken. Matchmaking is daarom een niet te onderschatten onderdeel van een succesvolle beursdeelname.”

Is het aantal opdrachten uit Duitsland na de Hannover Messe gestegen?

“Jazeker, we merken bij onze bestaande Duitse klanten wel dat onze mentaliteit en bedrijfscultuur aansluiten bij waar Duitse bedrijven behoefte aan hebben; een oplossingsgerichte aanpak, ter aanvulling op hun eigen systeemgerichte benadering. Het wordt gewaardeerd dat wij proactief met klanten meedenken en hen helpen een bestaande engineeringsoplossing verder te verbeteren, te vereenvoudigen of te versnellen.

Het is dan van ondergeschikt belang dat wij als Nederlanders de Duitse taal niet perfect beheersen. Dat vinden ze zelfs wel charmant en ze waarderen dat we moeite voor hen doen. Met loyale en betrokken medewerkers laten we de regio én de wereld zien dat de Van Hoof Groep een professioneel Brabants familiebedrijf is waar het prettig mee samenwerken is.”

Meer informatie over HOOF GROEP B.V., VAN:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!