Volop groei in het maintenance ecosysteem van Aviolanda Aerospace
- 24 sep., 2019
- Maintenance
Wie aan Woensdrecht denkt, denkt aan het vliegveld. Naast veel militaire onderhoudsactiviteiten is er tevens een groot civiel gedeelte, Aviolanda Aerospace geheten. Dit vormt samen met de militaire activiteiten een ecosysteem op het gebied van vliegtuig maintenance en allerlei verwante activiteiten.
Een belangrijke plek in een provincie met veel luchtmacht aanwezigheiden in een land dat een grote rol speelt in de luchtvaart.
Aviolanda Aerospace directeur Sander Heijmans zit niet snel zonder woorden als hem wordt gevraagd wat hier zoal gaande is. Dat is dan ook ronduit veel, de dynamiek is groot. Denk aan onderhoud aan grote vliegtuigen als Airbus en Boeing, Fokker toestellen, helikopters en ’ F16, maar binnenkort tevens de nieuwe Nederlandse F-35-jachtvliegtuigen en civiele intercontinentale luchtreuzen. Hiervoor worden ook nieuwe hangaars ontwikkeld.
“Er werken hier zo’n duizend mensen”, vertelt de directeur. “In allerlei functies en bij heel veel verschillende onderdelen, van de engineering en vervaardiging van kabelbomen voor vliegtuigen bij Fokker Elmo, onderwijs voor toekomstige vliegtuigtechnici tot de onderhoudhangaars van Fokker Techniek.” Het zijn slechts drie voorbeelden van een wijde range aan innovatieve activiteiten en bedrijven, die samen met Logistiek Centrum Woensdrecht van de Luchtmacht door hem als ‘ecosysteem’ omschreven worden.
Goed voor de regio
Er zit volop groei in de activiteiten, legt Sander uit. Hij doelt dan niet alleen op de nieuwe voorzieningen voor de F-35’s maar tevens op andere nieuwe onderkomens voor luchtvaartgerelateerde bedrijvigheid. Naast de bestaande gebouwen De Spirit en De Pionier komt er nog meer ruimte bij. Er worden hangars gebouwd voor helikopter onderhoud en daarbij verschijnt tevens een nieuw campusgebouw: De Fellowship. “We zijn natuurlijk al een belangrijke hotspot in West-Brabant, tussen de havensteden Rotterdam en Antwerpen in, en die rol neemt alleen maar toe. Het is ook voor de regio goed als het hier blijft groeien.” Om die koploperspositie te behouden, investeert men ook in nieuwe technieken voor het onderhoud van composiet materialen, om de nieuwste vliegtuigen te kunnen onderhouden. “We hebben krijgens een fieldlab om dat te kunnen testen. Dergelijke ontwikkelingen brengen ook weer groei, startups en spin-offs.”
Investeren in kennis
Niet alleen als werkgever speelt Aviolanda Aerospace een rol van betekenis. Dat geldt eveneens voor de functie van kenniscentrum, voor de vliegwereld op het gebied van onderhoudén voor het onderwijs. Heijmans: “Er is natuurlijk veel vraag naar goed opgeleide techneuten. We werken intensief samen met Curio ( het voormalige ROC West-Brabant). Er is een speciale mbo opleiding vliegtuigtechniek van de Aircraft Maintenance & Training School met een Part-147 erkenning, door de Europese luchtvaartautoriteiten erkende certificaten.” De groei van de vliegtuigindustrie zet nog altijd door omdat het aantal vluchten en bestemmingen wereldwijd blijft toenemen. Niet zo vreemd dus dat zo’n eigen kweekvijver van onderhoudspersoneel van groot belang is.
Het is niet de enige intensieve samenwerking die Aviolanda Aerospace is aangegaan in de loop der jaren. “We hebben onder meer belangrijke partnerschappen met de gemeente Woensdrecht, REWIN West-Brabant, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij en natuurlijk de Koninklijke Luchtmacht”, wijdt Heijmans uit. “We vinden het belangrijk om deel te nemen aan méér dan alleen eigen ontwikkelingen maar ook om af en toe te laten zien waar we mee bezig zijn, onder meer via RegioinBedrijf.”
Auteur: Hans-Jorg van Broekhoven
Meer informatie over Aviolanda Woensdrecht:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!