Banken schieten tekort in communicatie bij bijzonder beheer
- 27 mrt., 2015
- Financieel & Juridisch
- Bron: mkb
MKB-Nederland vindt het positief dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in haar verkennend onderzoek bij de bijzonder beheerafdelingen van banken geen structurele misstanden heeft ontdekt.
Tegelijk wijst ze erop dat hiermee de onvrede bij en problemen van ondernemers niet zijn weggenomen. De banken schieten ook volgens de AFM duidelijk tekort in de communicatie met hun klanten, waardoor ondernemers vaak niet weten wat hen te wachten staat.
Aanleiding voor het onderzoek waren klachten van ondernemers over hoe zij behandeld worden door bijzonder beheerafdelingen. De AFM heeft enkele tientallen dossiers bekeken van ondernemingen met een omzet tot 10 miljoen euro. Hieruit spreekt geen beeld van structureel onredelijk handelen. Wel spreekt de autoriteit de banken aan op hun communicatie met de ondernemer. De verwachtingen van ondernemers over het doel van bijzonder beheer sluiten vaak niet aan bij wat zij in praktijk ervaren. Duidelijke communicatie en informatieverstrekking vanuit de banken helpen dit soort misverstanden voorkomen, zegt de AFM, waardoor ondernemers niet voor voldongen feiten komen te staan. Dat is nu vaak wel het geval.
Stressvol
MKB-Nederland stelt dat de situatie van bijzonder beheer voor veel ondernemers zeer stressvol is. Ondernemers begrijpen bijvoorbeeld vaak niet waarom zij van de bank dure onderzoeken moeten laten uitvoeren, terwijl hun financiële situatie juist al penibel is. Daarom is het van groot belang dat de bank de ondernemer meeneemt in het proces, uitleg geeft over de te nemen stappen en daarbij ook laat weten hoe de onderneming weer uit het bijzonder beheer kan komen.
In het proces van bijzonder beheer staan ondernemer en bank in gedachten vaak ver van elkaar af: de ondernemer zal kansen blijven zien, de bank kijkt naar de risico's. Daarom vindt MKB-Nederland dat banken in dit proces moeten durven meedenken met de onderneming in het zoeken naar oplossingen. Dat is voor beide partijen uiteindelijk beter. De AFM vindt het op zich begrijpelijk dat de banken maatregelen nemen om de risico’s te beperken, maar ook zij wijst op het grote belang om daarbij rekening te houden met de herstelmogelijkheden voor de onderneming. Een bank is bijvoorbeeld niet verplicht in deze fase extra krediet te verstrekken, maar als dit bijdraagt aan een reële kans op herstel, kan dit wel in het gezamenlijke belang zijn, aldus de AFM.
MKB-Nederland roept banken op om actief de hand uit te steken naar ondernemers die problemen hebben met bijzonder beheer.