Campagne Kleur uw Gemeente Groen gelanceerd
- 26 sep., 2014
- Bouw
- Bron: Bouwend Nederland
Ed Nijpels, voorzitter van de Borgingscommissie Energieakkoord heeft donderdag 25 september het officiële startschot gegeven voor ‘Kleur uw Gemeente Groen’.
“De praktijk rond energiebesparing van de laatste jaren is fragmentarisch en ad hoc”, aldus Alex Ouwehand, namens de Natuur en Milieufederaties. “Met deze energieke coalitie zorgen we voor een consistente en constructieve aanpak, gebaseerd op uitgebreide ervaring.”
Kleur uw Gemeente Groen sluit aan bij het Energieakkoord en is een initiatief van Bouwend Nederland, Uneto-VNI, Rabobank, de Natuur- en Milieufederaties, Meer Met Minder, Energieke Regio, Bouwgarant en de Duurzame Energie Koepel.
Borgen
Doelstelling van het ondersteuningsprogramma is om met gemeenten en regio’s kansrijke aanpakken op het gebied van de verduurzaming van bestaande woningen en andere gebouwen te ontwikkelen. Gericht op woningeigenaren, huurders en woningcorporaties en bedrijfs- en maatschappelijk vastgoed. Ouwehand: “Wij brengen de kennis, expertise en marktkracht van de coalitie in, brengen installateurs, bouwers en het maatschappelijk middenveld aan tafel en bundelen de vraag naar energiebesparing waardoor aanbodconsortia opgezet kunnen worden. Tenslotte kunnen we de uitvoering kwalitatief en organisatorisch borgen.”
Lokaal aan de slag
Kleur uw Gemeente Groen werkt met teams bestaande uit regiomedewerkers van Bouwend Nederland, Uneto-VNI, Energieke Regio en de Natuur- en Milieufederaties. Deze regioteams benaderen gemeenten voor het programma. Parallel worden geïnteresseerde ondernemers uit de regio geïnformeerd en ondersteund. Eigenaar-bewoners en andere gebouweigenaren die daarop besluiten te investeren in energiebesparing en duurzame energieopwekking worden vervolgens door het regioteam op het spoor gezet van ondernemers met een kwalitatief geborgd aanbod. Een klanttevredenheidsonderzoek maakt standaard deel uit van de werkwijze.
21 miljard omzet
Ouwehand: "Er is in Nederland nog heel veel te doen op het gebied van energiebesparing, maar het is wel de kunst om dat goed te organiseren en aan te boren. Het potentieel is er: 3,2 miljoen woningen in Nederland zitten op energielabel C of lager. Je kunt je er natuurlijk helemaal rijk aan rekenen, maar als je stelt dat de gemiddelde investering voor na-isolatie van een woning ongeveer 7.000 euro bedraagt, dan heb je het op het bestand van drie miljoen woningen over een potentiële markt van euro 21 miljard omzet. Daar komt de markt voor bedrijfsgebouwen en maatschappelijk vastgoed nog bij.”
Meer informatie over BOUWEND NEDERLAND:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!