De Boer wil dat politiek meer 'Holland branding' bedrijft

  • Regionale ontwikkeling
  • Bron: VNO-NCW

'Weinig parlementariërs en burgers snappen dat de binnenlandse welvaart in het buitenland wordt verdiend. Als we het alleen in Nederland moeten verdienen, wordt het droog brood en zijn er geen banen', zegt Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW.

De Boer wil dat politiek meer 'Holland branding' bedrijft

'We moeten dus de wereldmarkt op. En het kabinet moet 'het merk Nederland' in het buitenland dan actiever positioneren', zegt hij in de Volkskant vandaag.

Binnenhof

Volgens De Boer moet Nederland geleid worden als onderneming, met een binnenlandse en buitenlandse markt. Die laatste is de belangrijkste als het gaat om geld verdienen. Bijvoorbeeld via export, maar ook middels buitenlandse investeringen in Nederland.

In die onderneming is het kabinet volgens de VNO-NCW-voorzitter het exportteam. En de Tweede Kamer is de ondernemingsraad. 'Maar het parlement mist wat de OR in een bedrijf wel heeft: betrokkenheid bij het wel en wee van de onderneming. De positionering van Nederland als export- en investeringsland is op het Binnenhof te vaak een ondergeschoven kindje', aldus De Boer.

Het merk Nederland

Nederland moet volgens hem dus actiever zijn gezicht laten zien in het buitenland. 'De hele wereld moet weten dat Nederland een bijzonder stukje Europa is, waar mensen graag werken, waar ze worden uitgedaagd.' Het merk Nederland is volgens VNO-NCW toekomstgericht, hightech, innovatief, duurzaam en creatief. Maar ook een open, tolerante samenleving en open overleg.

Guus Hiddink

De voorzitter van VNO-NCW heeft ook ideeën om Nederland op de wereldkaart te zetten. Bijvoorbeeld via de Olympische Spelen in 2028 of de World Expo in 2025. Dat kan een goed podium zijn volgens De Boer: 'Ik sprak Zuid-Koreaanse bedrijven die in Nederland gevestigd zijn en hier voor tienduizenden banen zorgen. Zij wilden ergens in Europa investeren, maar kenden Nederland niet. Totdat Guus Hiddink het in 2002 heel goed deed bij het WK voetbal in Zuid-Korea en Japan. Zo raakten ze geïnteresseerd in ons land en zitten ze nu hier.'

Handelsmerk

Verder zijn de ambassadeurs en diplomaten de economische ogen en oren van het bedrijf Nederland in de visie van de VNO-NCW-voorzitter. Zij kunnen kansen signaleren voor Nederlandse ondernemers. Maar Nederland kan die kansen ook zelf creëren door bijvoorbeeld ontwikkelingshulp te richten op noodhulp. 'Als er ergens ellende is, is Nederland als eerste om te helpen. Dat wordt dan ons handelsmerk. Je combineert daarmee je menselijke kant met wat je goed kunt. Namelijk: sterk in logistiek, duurzame voeding en je bent royaal', aldus De Boer.

EcoService Europe EcoService Europe

Op weg met kwaliteit!