Europese subsidie voor onderzoek naar battery powered train
- 12 mei, 2014
- Regionale ontwikkeling
- Bron: Stadsregio Arnhem Nijmegen
De Stadsregio Arnhem Nijmegen krijgt Europese subsidie voor onderzoek naar de ontwikkeling van treinen op batterijen. Het onderzoek wordt uitgevoerd als vervolg op Sintropher: het afgesloten Europese project gericht op de verbetering van de bereikbaarheid van perifere regio’s (onder meer Nijmegen – Kleef).
Sintropher-Plus werd onlangs gehonoreerd door het programmasecretariaat van INTERREG IVB en heeft een totale omvang van 1.4 miljoen euro. De helft daarvan bestaat uit cofinanciering door de deelnemende regio’s. Het bestuur van de Stadsregio Arnhem Nijmegen stelde onlangs 55.000 euro voor het project beschikbaar. Als onderdeel van Sintropher-Plus zal de stadsregio wetenschappelijk onderzoek laten doen naar de haalbaarheid van elektrificatie van de spoorlijn Tiel - Arnhem en Arnhem – Doetinchem – Winterswijk.
Schoon, duurzaam, stil en efficiënt
De toekomstmogelijkheden van de battery powered train zijn groot. Hoewel de brandnieuwe aandrijftechniek nog in de kinderschoenen staat vormt deze op trajecten zonder bovenleiding een schoon, duurzaam en stil alternatief voor diesel. Rijden op batterijen is met name geschikt op zogeheten ‘dunne lijnen’ waar investeringen in elektrificatie van het spoor niet rendabel zijn.
De accu van de battery powered train laadt op tijdens het rijden en op de stations. De trein is hybride: waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van de bovenleiding en op trajecten zonder bovenleiding kan de trein terugvallen op de batterijen. In de stadsregio is de nieuwe techniek bij uitstek geschikt voor bijvoorbeeld de lijn Arnhem – Elst – Tiel.
Ervaring uit Verenigd Koninkrijk
Sintropher-Plus is een interregionaal samenwerkingsproject waarin behalve de Stadsregio Arnhem Nijmegen onder meer de regio’s Kassel, West-Vlaanderen en Blackpool participeren. Lead partner is University College Londen. In het Verenigd Koninkrijk, waar 60% van het spoornetwerk niet geëlektrificeerd is, vindt in het najaar een pilotstudie plaats. In het district Derby worden accu’s uitgetest in bestaand materieel. De Europese samenwerking tussen de regio’s maakt het mogelijk gebruik te maken van de uitgebreide kennis van Network Rail (de beheerder van het Britse spoor) op dit onderwerp.
Toekenning van de subsidie valt samen met de recente presentatie van “Onderzoek Verduurzaming Regionaal Spoor” door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. In dit rapport worden de mogelijkheden onderzocht van treinen op LNG (vloeibaar aardgas). Daarnaast richt het rapport zich op elektrificatie van regionale spoorlijnen.
Meer informatie over VERWIJDERD:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!