Helmond zoekt testrijders
- 17 okt., 2014
- Automotive
- Bron: Brainport
Altijd al testrijder willen worden? Die wens kan nu in vervulling gaan. De gemeente Helmond zoekt namelijk chauffeurs die regelmatig via de N270/A270 tussen Helmond-Eindhoven op en neer pendelen.
De informatie over het rijgedrag van de deelnemers zal in de nabije toekomst bijdragen aan veiliger en schoner wegverkeer.
Helmond is samen met steden als Kopenhagen, Newcastle en Bordeaux, deelnemer aan het Compass4D-project. In zeven Europese steden zullen vanaf november een jaar lang testen worden uitgevoerd om het verkeer veiliger en schoner te maken. Testrijders krijgen op een speciaal display in hun auto informatie over bijvoorbeeld de groentijden van de verkeerslichten, adviessnelheden om rood licht te voorkomen en informatie over wegwerkzaamheden. Compass4D zorgt zo voor een betere doorstroming van het verkeer.
Wagenpark
In de regio Helmond-Eindhoven stellen de regionale hulpdiensten vier tot vijf voertuigen ter beschikking voor het project. Transportbedrijf Van den Broek Logistics is van de partij met zeven vrachtwagens en vervoersbedrijf Hermes zet voor de proef ook enkele bussen in. Om een zo gedetailleerd mogelijk beeld te krijgen, wordt dat wagenpark aangevuld met personenauto’s. Taxibedrijf Van der Zanden stelt hiervoor een aantal wagens beschikbaar, maar Compass4D is nog op zoek naar tien tot vijftien particuliere testrijders.
Gert Blom van de gemeente Helmond: “De deelnemers krijgen de kans om als eerste de voordelen van dit soort systemen te beleven. Onze voorkeur gaat uit naar hybride en volledig elektrische voertuigen, maar ook auto’s op benzine en diesel zijn welkom. Voorwaarde is wel dat de auto niet ouder is dan vijf jaar. Daarmee voorkomen we technische problemen in de communicatie tussen het voertuig en de randapparatuur die naast de weg is geïnstalleerd.”
Camera’s
Een gespecialiseerd team zal in de testwagens een boordcomputer installeren. Ook worden sensoren ingebouwd voor aansluitingen op het bestaande netwerk in de auto en voor extra camera’s. Dit zijn geen camera’s om verkeersbeelden op te nemen, maar om gevaarlijke situaties te herkennen en terug te melden. Met deze apparatuur heeft de bestuurder de beschikking over een modern veiligheidssysteem, dat op het volledige Nederlandse wegennet bruikbaar is. Na de proefperiode die een jaar duurt, wordt alle apparatuur uitgebouwd en het voertuig in originele staat hersteld.
Traject
Het traject loopt van de oostkant van de gemeente Helmond tot aan de Berenkuil aan de rondweg van Eindhoven. Op de N270/A270 zijn al eerder verkeerstesten uitgevoerd waardoor de weg nagenoeg is voorzien van de benodigde randapparatuur. Alleen twee kruispunten in Helmond moeten nog worden aangepast. Blom: “Het adviseren en signaleren van het rijgedrag van de deelnemers, werkt alleen op dit traject. Zo loggen we niet allerlei data van andere verkeerssituaties. De verzamelde gegevens moeten straks, samen met een enquête onder de deelnemers, leiden tot een betere doorstroming van het verkeer. Als de pilot gunstig uitpakt, gaan we het systeem binnen afzienbare uitrollen in de rest van Nederland en Europa.”
Wilt u hier een bijdrage aan leveren als testrijder? Meldt u zich aan bij mevrouw Tanja Braun van V-tron (06- 271 77881).
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!