Internet nog te weinig ingezet bij internationaal ondernemen
- 11 jul., 2014
- Regionale ontwikkeling
- Bron: MKB Nederland
Het internet is een steeds belangrijkere, maar nog te weinig ingezette manier om handelskansen over de grens te vinden. Ook hebben ondernemers behoefte aan meer en betere informatie over exportlanden.
De Export Business Map van Google combineert deze twee factoren. Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland, nam vandaag uit handen van Googledirecteur Pim van der Feltz het eerste exemplaar van de Map in ontvangst, samen met Chrystal van Goor den Oosterlingh, directeur van het bedrijf Holland at Home.
Kansen op de wereldmarkt
Om de weg naar groeiherstel echt in te slaan, moeten ondernemers gebruik maken van de kansen op de wereldmarkt, zo constateert MKB-Nederland. Het mkb weet weliswaar zijn weg te vinden, tegelijkertijd is er nog veel onbenut potentieel. De wereld internationaliseert, maar toch zit de Nederlandse exportquote al jaren lang op 30 procent. Dat moet en kan omhoog.
Grenzen vervagen
Hand over hand toenemende internetverkopen maakt dat ook kleine bedrijven in wereldspeler kunnen worden. Bedrijven die het internet intensief gebruiken, groeien twee keer sneller dan ondernemingen die dat niet doen, zo blijkt uit recent onderzoek van McKinsey en Boston Consulting Group. Dankzij het internet zijn allerlei barrières om nieuwe klanten in het buitenland te bereiken weggenomen. Grenzen zijn vervaagd en de wereld ligt binnen handbereik voor elke ondernemer. Maar ondanks een goed ontwikkelde internetinfrastructuur in ons land zijn online inkoop, marketing en verkoop bij bedrijven relatief beperkt. Zonde, want consumenten weten het internet wel te vinden.
Export Business Map
De Export Business Map van Google biedt het mkb inzicht in de belangrijkste exportmarkten voor hun sector. Van de 12 meest relevante exportlanden voor Nederlandse bedrijven (Duitsland, België, Vereniging Koninkrijk, Verenigde Staten, Frankrijk, Italië, Spanje, Polen, China, Zweden, Rusland, Tsjechië) is een overzicht gemaakt. De Map geeft voor elke markt statistieken zoals gegevens over de populatie, zoekgedrag, gebruik van mobiele telefonie en social media en een overzicht met lokale feestdagen en andere belangrijke datums. De Map is hier te downloaden. Google verwacht binnenkort ook gratis fysieke versies te kunnen verstrekken.
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!