Langverwachte fusie EVO en Fenedex is een feit

  • Logistiek & Vervoer
  • Bron: Logistiek.nl

De langverwachte fusie tussen EVO en Fenedex is een feit. Deze week presenteerde de nieuwe ondernemersvereniging Evofenedex zich aan de leden. Organisatorisch verandert er weinig.

Langverwachte fusie EVO en Fenedex is een feit

Foto: Cor van Esch (B&S), Bertholt Leeftink (Ministerie EZ), Karel de Jong (Jumbo) en Steven Lak (Evofenedex)

‘Een krachtig collectief van handelaren, producenten en exporteurs’. Dat is wat voorzitter Steven Lak zijn achterban belooft. De voormalige verladersorganisatie EVO en exporteursvereniging Fenedex gaan na drie jaar definitief verder als één club van belangenbehartiging voor bedrijven die op logistiek gebied actief zijn al dan niet gecombineerd met internationale handel.

Drie jaar voorbereiding

Eind 2013 besloten EVO en Fenedex de krachten te bundelen. Toen was er volgens de woordvoerders nog geen sprake van een aankomende fusie, zoals destijds al wel het geval was met tegenhanger TLN (wegvervoer) en Fenex (expediteurs). Ruim een jaar later schoven beide organisaties hun lobby- en opleidingsactiviteiten alsnog in elkaar.

Eind vorig jaar stemde de ledenvergadering van EVO definitief in met een fusieplan. Een half jaar eerder was Steven Lak (voorheen Deltalinqs in de Rotterdamse haven) aangetrokken als nieuwe voorzitter van EVO om het fusieproces een duw in de goede richting te geven. Hij behoudt de voorzittersrol. EVO directeur Machiel van der Kuijl mag verder als directeur van de nieuwe organisatie. Zijn plaatsvervanger is Bart Jan Koopman, afkomstig van Fenedex. De fusie levert een organisatie op van 15.000 leden, waarvan ruim 1.100 afkomstig zijn van Fenedex. Een paar jaar geleden telde EVO nog 20.000 leden.

Focus op vier kerngebieden

Bij de presentatie van de nieuwe vereniging stelde Lak, dat Evofenedex zich gaat inspannen om internationale hindernissen weg te nemen. “We leven in een turbulente tijd met een groeiend patroon van handelsquota en sancties, met een toename van digitalisering en robotisering. Juist daarom moeten we gezamenlijk optreden voor de logistieke en exportbelangen van Nederlandse bedrijven.”

De organisatie gaat zich concentreren op vier kerngebieden: vervoer, magazijnen, internationaal ondernemen en gevaarlijke stoffen. Voor de leden zelf verandert er weinig. EVO leden blijven hetzelfde contributiebedrag betalen op basis van het aantal medewerkers. Fenedex leden zullen overgaan naar deze contributievorm.

Bron: Logistiek.nl

Meer informatie over TKI Dinalog:

Bekijk het complete instantieprofiel

Aers Olie Voortdurend onderweg…

Met Oliehandel Aers & Zoon