Ombudsman: Overheid moet zich beter inleven in ondernemer
- 3 jul., 2014
- Regionale ontwikkeling
- Bron: VNO-NCW
Eigenlijk zouden alle ambtenaren eerst een viskraam gehad moeten hebben, zegt substituut-ombudsman Addie Stehouwer in het tablet-nummer van Forum dat vandaag verschijnt.
Het zou het inlevingsvermogen in ondernemers behoorlijk verbeteren en ook het op tijd betalen van rekeningen. Het complete onderzoek naar de betaalmoraal van overheden wordt op 8 juli gepresenteerd door de Ombudsman.
Betaalgedrag overheden
Het was de vorige ombudsman, Alex Brenninkmeijer , die op de valreep van zijn vertrek een inventarisatie begon naar het betaalgedrag van overheden. Brenninkmeijer had al zo lang gehoord dat daar van alles aan schort, dat hij het tijd vond om eens goed uit te zoeken waarom dat is. En natuurlijk hoe dat betalingsgedrag verbeterd kan worden. Het afronden van het onderzoek is nu in handen van substituut-ombudsman Addie Stehouwer. Het werd een onderzoek met verrassende 'puzzelstukjes', zegt Stehouwer in Forum.
Belastinggeld
'Het bleek dat een aantal ondernemer de ervaring had dat na een klacht, de orders uit het gemeentehuis stil vielen. Aan de andere kant beweerden de mensen bij de overheid bij hoog en bij laag tegen ons dat dat helemaal niet zo gaat.' Volgens Stehouwer is het vooral aan de overheid om de kou uit de lucht te helpen. 'Ondernemers zijn belangrijk voor de samenleving. Daarbij hoort de overheid een soort moreel kompas te hebben. Het geld waar ze waar ze mee werken is niet van gemeenten, het is belastinggeld. De burgers betalen dat om het ten goede te laten komen aan de samenleving.'
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!