'Onvoldoende bewustzijn over risico's ICT-gebruik is zorgelijk'
- 29 okt., 2014
- Technologie
- Bron: MKB Nederland
MKB-Nederland en VNO-NCW vinden het zorgelijk dat veel ICT-gebruikers zich nog altijd onvoldoende bewust zijn van digitale risico's. Veel mensen kennen bijvoorbeeld de risico's van openbare Wifi-netwerken niet, blijkt uit onderzoek van de overheid.
De campagne Alert Online, die deze week is gestart in samenwerking met het bedrijfsleven, moet het bewustzijn over cybersecurity vergroten.
Nog veel verbeteringen mogelijk
In vergelijking met vorig jaar zijn er geen grote veranderingen te zien. Toch is volgens MKB-Nederland en VNO-NCW nu opvallend dat de werksituatie een bepalende factor is voor cyberbewustzijn. Zo scoren werknemers in het bedrijfsleven en vitale sectoren beter dan bijvoorbeeld ambtenaren. Maar, stellen de ondernemersorganisaties: ook bij de groep werknemers die relatief cyberbewust zijn, zijn nog veel verbeteringen mogelijk op gebied van kennis, beleid en gedrag. Zo weet bijna de helft van de ondervraagden niet welke handelingen op internet riskant zijn voor de werkgever.
Risico's gratis Wifi
Volgens MKB-Nederland en VNO-NCW zijn er belangrijke verbeterpunten. Denk aan het gebruik van USB-sticks die buiten de organisatie zijn geweest. Maar ook aan het structureel aandacht geven aan cybersecuritybeleid, zoals wachtwoordbeleid. En informatieverstrekking over risico's van openbare (veelal gratis) Wifi-verbindingen. Want veel smartphones en laptops van de zaak worden bijvoorbeeld in de trein en openbare gelegenheden gebruikt, aldus MKB-Nederland en VNO-NCW. En dat terwijl deze Wifi-netwerken gemakkelijk te hacken zijn.
Het onderzoek 'Cyber security; awareness, gedrag en informatiebehoefte' is uitgevoerd in opdracht van de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) van de Rijksoverheid.
Alertonline.nl
De campagne Alert Online (van 27 oktober tot en met 6 november) moet bedrijven, werknemers en iedereen die van ICT gebruik maakt, bewuster maken van de digitale veiligheid (cybersecurity) en digitale risico's (cybercrime). De campagne is een samenwerking tussen Rijksoverheid en bedrijfsleven, waaronder MKB-Nederland en VNO-NCW.
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!