Zeeland Seaports groeit door als foodport
- 13 jan., 2015
- Logistiek & Vervoer
- Bron: Zeeland Seaports
Na rijst en tarwe worden bananen wereldwijd het meest gegeten. Ook in Europa is het een geliefde fruitsoort. Dit resulteert in een grote ladingstroom bananen vanuit Zuid-Amerika naar Europa.
De Zeeuwse havens (meer specifiek Vlissingen) zijn al langer actief in de op- en overslag van bananen. ZZColdstore, haalde eerder al een mooi ladingpakket bananen binnen. Inmiddels goed voor zo’n 300.000 ton bananen per jaar.
Chiquita en Kloosterboer
De firma Kloosterboer en Zeeland Seaports zijn vorig jaar in gesprek gekomen met Chiquita om te kijken of Vlissingen een interessant alternatief kan bieden voor Antwerpen. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een overeenkomst tussen Kloosterboer en Chiquita voor de afhandeling van 170.000 ton bananen op jaarbasis.
Er is niet één enkele reden aan te wijzen waarom Chiquita uiteindelijk besloot voor Zeeland te kiezen.
Het is een optelsom van:
- flexibele arbeid (toegewijde medewerkers, geen negen tot vijf mentaliteit),
- lager brandstofverbruik (kortere vaartijd, Vlissingen ligt 1 uur varen van de Noordzeeroute),
- besparing van tijd (snelle afhandeling van de schepen, filevrije achterlandverbindingen),
- lagere aanloopkosten (combinatie van stuwadoorstarieven en haven- en kadegelden),
- expertise op het gebied van behandeling van verse producten bij de bedrijven in Foodport Vlissingen,
- de goede samenwerking tussen havenbedrijven en havenbeheerder Zeeland Seaports (korte lijnen in de haven).
De komst van een partij als Chiquita is een bevestiging van de sterke positie die Zeeland Seaports inmiddels heeft ingenomen als fruithaven.
Meer informatie over North Sea Port:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!