De WKR: Over ruim een halfjaar is het zover
- 7 mei, 2014
- Financieel & Juridisch
Sinds 1 januari 2011 is het al mogelijk om de werkkostenregeling toe te passen. De meeste werkgevers hebben echter in de jaren 2011 tot en met 2014 gekozen voor de overgangsregeling. Over iets meer dan 10 maanden vervalt echter de overgangsregeling.
Er blijft dan nog maar 1 regeling over: de werkkostenregeling. Of er nog veranderingen plaats gaan vinden en zo ja welke, is nog ongewis. Het ministerie van Financiën wordt van alle kanten belaagd om duidelijkheid te verschaffen, maar tot op dit moment blijft het angstvallig stil. Dat het zogeheten “noodzakelijkheidscriterium” het niet gaat redden staat wel zo goed als vast.
Ons dringende advies aan werkgevers is desondanks niet langer te wachten met de eerste ‘stappen’ richting 2015. Het inventariseren van de huidige arbeidsvoorwaarden en het in beeld brengen van de mogelijke gevolgen onder de werkkostenregeling kan niet vroeg genoeg beginnen. Bijvoorbeeld omdat bepaalde arbeidsvoorwaarden nog gewijzigd of geschrapt moeten worden vóór 2015, u hiervoor ook nog in overleg moet met uw personeelsvertegenwoordiging of u bepaalde arbeidsvoorwaarden eerst wilt afstemmen met de Belastingdienst.
In het kader van de voorbereidingen op de overstap op de werkkostenregeling de komende maanden, zullen mogelijk de volgende vragen bij u opkomen:
- Gaat de werkkostenregeling nog wijzigen? En zo ja, hoe dan?
- Mogen bonussen, eindejaarsuitkeringen en dergelijke in de vrije ruimte van 1,5%?
- Is de eindheffing van 80% niet heel duur?
Workshop Werkkostenregeling 2014
Wij zijn tevens weer gestart met een serie vernieuwde en geheel actuele workshops. Workshops die voor alle werkgevers interessant zijn; of u nu ‘pas’ per 2015 gaat overstappen of al eerder bent overgestapt. En ook als u al eerder hebt deelgenomen aan een van onze workshops over de werkkostenregeling; wij besteden immers altijd aandacht aan de meest recente publicaties en standpunten van het ministerie en de Belastingdienst.
In de workshop vertellen wij u alles wat u moet weten over de nieuwe werkkostenregeling. We gaan in op de werkkostenregeling 2014 en staan uitgebreid stil bij de mogelijke wijzigingen per 2015. Wij zorgen er voor dat u niet voor verrassingen komt te staan. Aan de orde komen de regeling zelf, de voordelen van de werkkostenregeling (want ook die blijken er dus vaak wel degelijk te zijn), de administratieve aspecten en het traject van de overstap.
Meer informatie over WKR
Wilt u graag meer informatie of een persoonlijk gesprek met één van de specialisten van BDO? Neem dan contact op met uw vertrouwde adviseur. Heeft u nog geen BDO-adviseur? Kijk op de website van de BDO Adviesgroep Loon- & Premieheffing of neem contact op met ons secretariaat: telefoonnummer (0174) 63 88 95 of mail naar alp@bdo.nl.
Meer informatie over BDO BREDA & BDO ROOSENDAAL:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!