'Afgeprijsd' dé app die voedselverspilling tegengaat

  • Regionale ontwikkeling

‘Afgeprijsd’ is bedacht door August de Vocht van NoFoodWasted. Net terug uit San Francisco van het FoodBytes Summit, een symposium voor de voedsel- en IT-sector, spreekt OndernemersLift+ even met August.

'Afgeprijsd' dé app die voedselverspilling tegengaat

Over zijn vernieuwende ideeën, de documentaire die in de maak is én zijn zoektocht naar financiers. “Want na tijden van zelf investeren, is het nu tijd voor hulp. Dan kan ik gaan doorpakken!”

Enorme besparing voor de supermarkten

Twee jaar geleden begon August met zijn platform NoFoodWasted. “Er wordt door supermarkten voor zo’n 400 miljoen euro per jaar weggegooid aan producten die over tijd zijn. Dat is toch zonde?!”, zegt hij. Zijn app laat je als consument zien welke producten er in de aanbieding zijn bij supermarkten bij jou in de buurt. De supermarkten zetten er hun producten in die tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten en zo worden er meer producten alsnog verkocht in plaats van weggegooid. In 2014 is August begonnen met testen bij de eerste supermarkten. Inmiddels wordt de app gebruikt door zo’n 20 winkels van Albert Heijn, Plus, C1000, Coop en Spar. “Al 10 procent van hun klanten gebruikt de app!”, vertelt August.

OndernemersLift+ laat de ondernemer ondernemer zijn

In de afgelopen periode zijn diverse externe investeerders ingestapt waaronder OndernemersLift+. “Zij hebben ons actief geholpen met het zoeken naar een tweede partij”, legt August uit. “Met de leningen gaan we ons focussen op de doorontwikkeling van de app, het benaderen van franchisers en hoofdkantoren van supermarktketens en de marketing.” OndernemersLift+ helpt August op meerdere fronten. “Ze hebben gekeken naar en geadviseerd over mijn plan. Het idee kan wel goed zijn, maar ik moet het ook nog uit kunnen leggen”, vertelt hij. “Wat zo mooi is, is dat ze me niet vertellen hoe ik alles moet doen. Ze laten me echt ondernemer zijn.” De plannen zijn dat ‘Afgeprijsd’ binnen één jaar in 300 supermarkten gebruikt wordt, binnen 2 jaar ook in België en Duitsland en binnen 3 jaar in 2800 winkels in 3 landen. “De Europese markt is enorm met 247.000 supermarkten. Ter vergelijking: de VS hebben er slechts 37.000. Kansen genoeg dus!”

Een actieve en directe consumentbenadering

Het grote verschil tussen de oude supermarktaanpak en de ‘Afgeprijsd’ app, is de consumentbenadering. “In plaats van een kortingssticker te plakken en af te wachten totdat het product wordt gekocht of weggegooid, werven we nu mensen buíten de winkel. De consument kan nóg veel directer benaderd worden en daarvoor heb ik al concrete ideeën uitgewerkt tot een nieuwe apptoepassing”, legt August uit. “De verdere uitvoering moet wachten op een nieuwe investeringsronde, maar ik weet zeker dat we met actievere promotie meer mensen vinden die Afgeprijsd eten willen kopen en derving tegen willen gaan. Mensen die de emotie en beleving van de supermarkt verkiezen boven het kille thuisbezorgen en ongezellige internetshoppen. Een gedragsverandering heeft altijd tijd nodig.” Wat zijn nieuwste idee inhoudt? “Iets met beïnvloeden en sturen in de fase vóór het boodschappen doen”, aldus de mysterieuze woorden van August.

Dat gaat naar Den Bosch toe

De reacties op Augusts initiatieven zijn positief en hij verschijnt regelmatig in de media. NoFoodWasted is genomineerd voor de Accenture Innovation Award en de Life Wire Award én uitgeroepen tot een van de 10 beste startups van zijn huidige vestigingsplaats Eindhoven. Door een topstarter als August van high tech Eindhoven naar food minded Den Bosch te halen, zorgt OndernemersLift+ ervoor dat August met meer gelijkgestemden en business experts kan samenwerken. Bovendien haalt ze de nodige bedrijvigheid en werkgelegenheid naar de regio.

De documentaire NFDWSTD

Naast al deze media-aandacht wordt August ook nog eens op de voet gevolgd door D2D Media, een bureau dat bezig is met een heuse documentaire over NoFoodWasted. Ze zijn meegegaan naar Silicon Valley, waar August als enige Europese partij zijn oplossing mocht pitchen. “De meeste documentaires gaan over bedrijven die al geld hebben. Dat maakt mijn verhaal anders. Hoe werkt het bij de startup zonder financiële middelen? Deze docu belicht alle kanten van het starten. Ook die van bikkelen, droog brood eten en je familie overtuigen.” De teaser van de documentaire is te zien op https://vimeo.com/132552598 en ligt inmiddels bij landelijke tv-zenders op de plank. Wie weet zien we August dus binnenkort langskomen op SBS6 of RTL7… Wij houden het in elk geval in de gaten en hebben alle vertrouwen in hem!

Meer weten?

Wil je meer weten over NoFoodWasted? Bekijk dan de video of de website www.nofoodwasted.com. Je kunt ook contact opnemen met August de Vocht via august@NoFoodWasted.com

Meer informatie over OndernemersLift+:

Bekijk het complete instantieprofiel

Kusters Precision Parts Bezoek Kusters Precision Parts op www.kustersexperts.nl

Voor meer informatie over deze veelzijdige high tech toeleverancier.