Bijzondere Scania 8x2/4 met afzetsysteem voor HKS Amsterdam
- 6 jan., 2016
- Logistiek & Vervoer
Chauffeur Ton de Vries zag mogelijkheid tot een efficiëntieslag in het schrootvervoer. Dat is in het kort de geschiedenis van het nieuwe visitekaartje van HKS Metals Amsterdam.
Het werd een Scania R490 8x2/4 met een haakarmsysteem, negen tons vooras, gestuurde voorloopas, rondom luchtvering met het Scania aslastweegsysteem en talloze aanpassingen voor een optimale inzet binnen het bedrijf.
Bijzondere details
Zo op het oog staat er gewoon een heel mooi opgebouwde truck met een haakarmsysteem en een 17ton/m Palfinger Epsilonkraan. Het ervaren oog ontwaart echter tal van bijzondere details. De truck is dan ook geheel volgens de specificaties van chauffeur Ton de Vries gebouwd. Hij wist na 23 jaar schrootrijden precies wat hij wilde en hoe hij de transportefficiëntie binnen het bedrijf grofweg kon verdubbelen.
Alleen moest hij nog wel zijn directie daarvan weten te overtuigen. Een traject dat 2,5 jaar geleden in samenwerking met Scania vertegenwoordiger Nick Zwagerman werd ingezet. Het resultaat werd onlangs in ontvangst genomen door operationeel directeur Stefan van der Wekken.
Betere transportefficiëntie
“Binnen HKS Metals reden we met 4-assers van een ander merk, maar die kwamen niet verder dan 34 ton en we reden zonder aanhanger,” vertelt chauffeur De Vries. “Dan kun je 15 geplette autowrakken meenemen. Mijn insteek was dat als we een zwaarder voertuig met een sterkere motor zouden nemen, we makkelijk ook met een aanhanger zouden kunnen rijden en zo grofweg het dubbele aan lading in één keer zouden kunnen vervoeren. Zelfs alleen met de bakwagen zouden we met een 36 tons voertuig twee autowrakken per keer méér kunnen meenemen dan we deden,” vertelt De Vries.
Originele uitrusting
Hoe hij dat wilde doen, had hij precies in zijn hoofd. Net zoals talloze aanpassingen om zuiniger te rijden en sneller te laden en te lossen. “Met de 490 pk motor heb ik bijna 10 pk per ton en een krachtbron met heel veel koppel. De CR16 dagcabine is net hoog genoeg om zonder extra spoiler het grootste deel van de aerodynamische eigenschappen naar achteren door te voeren en laag genoeg om met de kraan over de cabine te kunnen laden. Dat merken we in het verbruik omdat het gat tussen cabine en de bak veel kleiner is geworden. Het zware chassis zorgt voor stevigheid die nodig is in dit werk en is af-fabriek van een extra laklaag voorzien zodat het langer mooi blijft.
De Palfingerkraan had zich in prestaties al bewezen, ik heb er alleen een bomenknijper op laten zetten omdat die met één cilinder werkt en dat is robuuster. Verder wilde ik zoveel mogelijk met originele uitrusting op de auto. Dat geeft het minste problemen bij de service. Daarom heb ik de accubak van een trekker genomen omdat die een voetstapje heeft waarmee ik makkelijker en sneller op de kraan kom. Ook de spatborden zijn origineel Scania gebleven. ”
Visitekaartje
Met de aanschaf van twee Hardox stalen schrootbakken voor de bakwagen en de drieassige aanhangwagen combineerde Ton een laag eigen gewicht met optimale duurzaamheid. Andere eyecatchers lijken meer chauffeursgeoriënteerd hoewel Ton het goed kan uitleggen. “De aluminium velgen schelen totaal toch 400 kilo eigen gewicht en geven de combinatie een mooie uitstraling. Daarom heb ik ook de spiegels in de kleur laten spuiten en het achterportaal van de bakwagen van RVS laten maken. Ook als schrootbedrijf wil je een bepaalde uitstraling hebben. Deze auto is zeker het visitekaartje van HKS Metals geworden. En ik kan er perfect mijn werk mee doen.”
Meer informatie over SCANIA NEDERLAND B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel