Definitieve gunning van nieuwe sluis in Terneuzen

  • Regionale ontwikkeling

De nieuwe sluis in Terneuzen gaat definitief gebouwd worden door de aannemerscombinatie Sassevaart, waarin bouwbedrijf BAM de Nederlandse partner is.

Definitieve gunning van nieuwe sluis in Terneuzen

Foto: Artists impression van de nieuwe sluis (rechts) in Terneuzen (foto: OZ)

Tot en met gisteren konden de twee andere aannemerscombinaties die in de race waren, bezwaar maken tegen deze gunning, maar die hebben dat niet gedaan. Sassevaart gaat nu de sluis bouwen voor 753 miljoen euro. In 2022 moet die klaar zijn.

Verdere voorbereidingen

Verwacht wordt dat het contract begin september door alle partners wordt getekend; het document is nu in voorbereiding. In het consortium Sassevaart werkt BAM samen met de Vlaamse partners DEME en Van Laere. Veruit het grootste deel van de kosten wordt ook door de Belgen gedragen. Ook de twee andere combinaties die hebben ingeschreven op het megaproject waren samengesteld uit Vlaamse en Nederlandse aannemers.

Dichtbij

De Koninklijke BAM-groep begon in 1869 als timmermansbedrijf in de Alblasserwaard dat molens repareerde. Inmiddels werkt het concern aan grote utiliteitsbouw en infrastructuur vanuit vijf Europese landen. Het hoofdkantoor staat in Bunnik (U). De twee Vlaamse partners komen van dichtbij. Ze hebben allebei hun hoofdvestiging in Zwijndrecht bij Antwerpen. Van Laere bouwt in Vlaanderen en Nederland grote bedrijfsgebouwen. DEME is in 1991 ontstaan uit Dredging International en Baggerwerken Decloedt. Het concern doet grote offshore-projecten, de aanleg van havens en bijvoorbeeld ook landaanwinning over de hele wereld.

Duurder dan de tunnel

Met zijn drieën hebben ze voor de naam 'Sassevaart' gekozen, omdat dit de oude naam is van het Kanaal van Gent naar Terneuzen. De offerte van 753 miljoen euro is 180 miljoen euro lager dan het bedrag waar Vlaanderen oorspronkelijk rekening mee hield. Het consortium is uitgekozen omdat het met de 'Economisch Meest Voordelige Inschrijving' was gekomen. Met 753 miljoen euro is de sluis iets duurder dan de Westerscheldetunnel, die veertien jaar geleden gereed kwam en toen een prijskaartje had van 751 miljoen euro.

Meer informatie over Portaal van Vlaanderen:

Bekijk het complete instantieprofiel

Aers Olie Voortdurend onderweg…

Met Oliehandel Aers & Zoon